• M0rris

Svullen i näsan?

Tjipp!

Måste bara fråga. Någon som är helt täppt i näsan, som om man vore tokförkyld? Min mor berättade att hon hade samma bekymmer och det är mest irriterande på natten då man inte kan andas genom näsan och vaknar med täta mellanrum helt torr i munnen.
    Jag har använt nässpray ett tag men jag skulle vilja ha något mildare, nån som har något tips?

• Svar på tråden Svullen i näsan?
  • NinaMaria

Det är tydligen ganska vanligt med nästäppa under graviditeten. Nässpray ska man ju inte ta för lång tid, koksalt finns ju också i sprayform, fast det är ju inte så avsvällande.
    Allergimedicin kanske? Vet inte riktigt om man kan ta det under graviditeten dock. Rinexin är ju en hit för täppa också, men det är väl recpetblagt.

• CarroLine1983

Jag blev också täppt i näsan för någon vecka sedan och tyckte det var jättejobbigt då jag vaknade flera gånger per natt och kunde inte andas. Jag drack mycket varmt vatten med flytande citron i och jag kan säga att min förkylning försvann på 2 dagar! Aldrig har en förkylning försvunnit så snabbt för mig tidigare!

• Excelsior

Jag har redan börjat få svullna slemhinnor i näsan, är i v 9+2.
    Ska testa med Sinova, det ska vara ok för gravida. Finns på Apotek och hälsokost.

• Kajsan

Jag har levt på otrivin nu hela graviditeten, har säkert gått åt 20 st

• Excelsior

Nässpray är inte bra att ta för mycket av eftersom det är vanebildande. Sinova är tydligen tabletter som ska minska nästäppan. Sen om det funkar återstår att se...

• Kajsan
    Excelsior skrev 2008-01-23 23:36:57 följande:
    Nässpray är inte bra att ta för mycket av eftersom det är vanebildande. Sinova är tydligen tabletter som ska minska nästäppan. Sen om det funkar återstår att se...
    Ja det kan jag lova att det är,men det funkar.
    och när bäbisen kommer ut så är problemet borta
  • Excelsior

Fast efter min tjej som föddes för 14 år sedan försvann det inte på mig. Jag fick mer eller mindre kronisk näskatarr...

• ce22

Är också täppt och har varit det ett bra tag nu. Pratade med barnmorskan och hon sa att det är fritt fram för nässpray. Man ska givetvis försöka ta det så lite som möjligt men samtidigt måste man få luft. Jag klarar mig inte utan nässprayen så jag har alltid en tillhands i fickan

• Bästamorsan

Rinexin tycker jag.
    Iallafall när jag får riktigt tryck i huvudet + värk.
    Annars är det sova högt o kanske koksalt som gäller.
    de har ju en starkare nu som faktiskt e okej....

• lille08

Jag kör med barn-nässpray. Känns lite mildare mot näsan än "vuxen-varianten" och det hjälper hyfsat. Försöker att inte ta så ofta, max 1-2 ggr/dag. Jag var täppt i näsan även hela förra graviditeten, men det försvann när sonen var född.

• tettintott

måste bara kasta in ett varningens ord här ang nässpray..

Det bästa är att inte ta något nässpray alls, dels för att din näsa blir beroende och du kommer fortsätta vara täppt så länge du fortsätter med nässpray (det går alltså inte över).
    Sedan så kommer dina hår i näsan frätas bort om du använder mycket och du kan även utveckla bihåleinflammation vid användning av för mycket nässpray (är det riktigt illa så kommer du utveckla kronisk vilket innebär att du kan få tillbaka det gång på gång).

Finns många andra alternativ till nässpray man kan använda istället. Själv har min läkare (önh-läkare) bannlyst nässpray från mig, (jag har kronisk bihåleinflammation) och tar jag nässpray så är risken större att jag får en inflammation igen.

det behöver ju inte hända att ni får det, men det är bra att tänka på om man nu tar nässpray regelbundet.(tar man det max 10 dagar som det står på förpackningen så är det ju ingen fara..)

• Livet hittar alltid en väg

Jag var konstant täppt i näsan under hela min graviditet, både nr 1 och 2 .. nu väntar jag nr 3 och befarar det värsta Det är otroligt jobbigt att gå omkring med konstant nästäppa ..

• sabina81

Jag var toktäppt i näsan i flera veckor och höll på att bli galen. Använde nässprej minst tre gånger per dag för att kunna andas. Då tippsade barnmorskan mig om Rhinocort. Det är en sprej för allergiker egentligen, med lite kortison i. Det var helt ok att ta när man är gravid och är inte beroendeframkallande. Nu en vecka senare är jag helt fri i näsan. Det känns underbart.

• M0rris

Tack så hemskt mycket för alla svar! Skönt att höra att man inte är ensam samt att det finns massa olika hjälp att få! Skall ta mig till apoteket direkt imorgon.

Svar på tråden Svullen i näsan?