• solrosen74

socker i urinen?

det hade jag idag. min bm sa att det inte var farligt men jag undrar om nån annan haft det?

• Svar på tråden socker i urinen?
  • Dulia

Jag hade lite socker i urinen när jag var på kontroll i v. 22 men i v. 25 hade det försvunnit. När jag hade socker i urinen sa min BM åt mig att jag skulle undvika sötsaker.

• Feya

Socker i urinen har jag inte ens hört talas om.. Jag trodde de bara kollade protein (eller äggvita som de brukar kalla det)...
    Sockervärdet brukar de ju annars kontrollera i blodet

• Dulia

Sockervärdet kontrolleras både i blodet ochi urinen. När jag läckte socker i urinen var det inget problem med mitt blodsocker.

• Feya

Okej, tyckte bara det lät konstigt eftersom min BM aldrig sagt något om det... Fast det kanske är olika på olika MVC...

• mutti2

Vid inskrivningen v 10 hade jag socker i urinen och då ordinerade BM mig att undvika produkter med socker. I v 20 gjorde jag sockerbelastningstestet och fick diagnosen graviditetsdiabetes.

• Maggen

socker i urinen kan man ha från och till under graviditeten UTAN att det betyder något.
    Men om man haft det bör man göra en sockerbelastning. Hos min BM görs detta i v.28. Socker i urinen KAN vara tecken på havandeskaps diabetes. När sockerhalten i blodet blir för hög, vill kroppen göra sig av med detta överskott, genom att kissa ut glucosen.

• Feya

Maggen, men då borde man ju se det i blodet också, eller?

• Sasson

Froggie: Socker kollas ju på samma sticka som protein och ph, så de flesta kollar ju det varje gång man tar urinprov, fast man kanske inte vet om det om man inte testar med stickan själv.

• Skogsduvan

TS: jag har också haft socker i urinen. Första gången var i v. 27. Då fick jag göra en sockerbelastning i v. 28. De värdena var bra, förutom att fastevärdet var en aning förhöjt. På den grunden gjordes en dygnsockerkurva (=blodsockret mäts var fjärde timme under ett dygn) men de värdena var också bra! Jag hade alltså inte graviditetsdiabetes.
    Efter det var sockervärdet i urinen bra. Men både i v. 35 och 37 hittade bm socker i urinen igen. Då fick jag låna en blodsockermätare och mäta själv några dagar. Men blodvärdena var helt bra då också! Så för mig har det inte varit farligt med socker i urinen. Men jag är nu alltid nervös innan jag går till bm om hon ska hitta socker igen. Förra veckan (v. 38) hade jag inget, få se hur det ser ut imorgon...

Det blev lite långt, men huvudpointen är att det inte behöver vara farligt med socker i urinen, men det kan vara!

• solrosen74

då bör man ha ett högt blodsocker värde tillsammans med sockret i urinen om man riskerar gravdiabetes eller?

• Skogsduvan

Ja, du har inte grav. diabetes om inte blodsockret är för högt. En del fäster ingen större vikt vid socker i urinen utan kollar bara på blodsockervärdet.

• solrosen74

jag har ju då mätt blodsockret tre gånger och det har då varit 6,3 4.4 och 3.3. blodsockret för igår har jag dock inte fått svar på än.

• mutti2

Man får inte diagnosen graviditetsdiabetes förrän man gjort sockerbelastningstestet. Jag gjorde det och 1:a provet visade 6,9 och efter att ha druckit den söta drycken steg den till 10,1. Ytterligare en timma senare låg den på 6,9 igen. Det första fick ligga max 5,0 och det andra på max 10,0 (i Finland, men 9,0 i Sverige). Normen är fastställda lite olika i olika länder. Efter det så fick jag ta om en fasteblodvärde och den här gången låg den också över maxvärdet så diagnosen var graviditetsdiabetes. Nu får jag ta själv blodprov före och efter varje måltid och skriver ned resultaten, för att dem på diabeteskliniken ska kunna följa mina värden. Hoppas dock att jag slipper insulin.

• ia75

Jag har flera gånger haft socker i urinen utan att blodsockret varit för högt, så det kan visst bara synas i urinen eller ibland både i blodet och urinen.

• solrosen74

va skönt.Jag ska till bm den 15 maj så då får vi se hur det gått för mig.

Svar på tråden socker i urinen?