• teha

Sy gardinkappa?

Jag skulle vilja ha en gardinkappa, men hur syr man en sån själv? Något liknande den här kappan:

http://inspirationsdesign.blogg.se/images/k_ksgardinunniko_1184956735.png

Man måste ju ha en kanal längst upp för att kunna sätta i stången där, men är det någon slags "pinne" längst ner på kappan också?

Är verkligen helt nybörjare på det här med att sy, men skulle gärna vilja pröva på! Fönstret är 160 brett, hur mycket tyg behöver man köpa då?

***Ett enda lugnande ord är bättre än en lång predikan***
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-23 18:45
    Såg nu på bilden..den är inte upphängd på någon gardinstång väl? Är det även en "pinne" längst upp och kappan är upphängd med krokar?

Ja hur går man tillväga? Någon vänligt själ som har lust att förklara för mig?

Såg nu på bilden..den är inte upphängd på någon gardinstång väl? Är det även en "pinne" längst upp och kappan är upphängd med krokar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-23 18:46

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-23 18:46

• Svar på tråden Sy gardinkappa?
  • Peztis

Det är klart att det är ngn typ av skena eller stång i.

Det ser inte ut att vara några veck på kappan så fönstrets bredd + kanske 5-10 cm utanför + sömsmån (1,5 cm på var sida), det är längden på tyget som behövs. Den ser ut att vara ca 30 cm hög, och så har du en vikning upptill för kanalen, dvs där skenan/gardinstången ska in, kanske 10 cm + 5 cm i fåll nedtill.

Hänger du med?

Antingen så skaffar du en enkel gardinstång, finns mycket att välja på (se IKEA, Coop, Jysk, ICA Maxi osv för billigare alternativ). Sedan kan du även använda kirschstänger som du trär igenom och dessa syns då inte alls. Där kan du välja på att ha en helt rak stång eller en med böjar i ändarna. Finns även dessa på de större butikerna och är rätt billigt.

• Peztis

Kanal = fåra där du för in stången. Svårt att säga hur stor om man inte vet vad för stång som avses.
    Men gardinen är enkel att sy. Zick-zacka och sy två raksömmar samt en på vardera kortsida, det är i princip allt...

Svar på tråden Sy gardinkappa?