mormor ta ut föräldrapenning????
Nån som vet om mor/far-föräldrar får ta ut föräldrapennig för att vara hemma med sitt barnbarn? Alltså, får man överlåta dagar till ex barnets mormor?
Nån som vet om mor/far-föräldrar får ta ut föräldrapennig för att vara hemma med sitt barnbarn? Alltså, får man överlåta dagar till ex barnets mormor?
ja det får dom, och det beräknas då på deras inkomst.
fast det är bara tillfällig..det vill säga om barnet är sjukt..eller du är för sjuk för att kunna ta hand om barnet..då kan man få "vem som helst" beviljat..
nej man får även låta vem som hellst ta ut vanliga föräldra penningen. Man kanske inte har möjlighet själv. dock finns det ju dagar som är öronmärkta dom går ju självklart inte skriva över till någon annan. Jag har i alla fall fått den informationen av försäkringskassan
Det finns en tidsgräns för detta också, tror att den är på åtta månader. Om barnet är yngre än så får du inte ge bort några dagar, då är det bara den andra föräldern som kan gå in och ta ut föräldrapenning.
Läser man på försäkringskassans hemsida så är det endast föräldrar och de som kan jämstallas med vårdnadshavare som får ta ut föräldrapenning.
De 10 pappadagarna i samband med barns födelse går däremot att lämna över till någon annan än pappan.
Det går också bra att någon annan än föräldern är hemma för att vårda ditt sjuka barn (TFP), kravet för att få TFP är att du avstår förvärsarbete och förlorar inkomst, men vanlig föräldrapenning får man INTE lämna över till t ex mormor.
Nej det får man inte. Det är bara om barnet är sjukt.
Man kan inte överlåta föräldrapenningdagar till annat än den andra föräldern, ingen annan kan ta ut föräldrapenning för barnet.
Mormor eller andra släktingar kan får ersättning med tillfällig föräldrapenning om de tar hand om barnet när det är sjukt - då måste föräldern överlåta sin rätt till tfp pga att man tex arbetar istället för att vara hemma.
Haha, ja det var lite olika bud här. Ska såklart prata med fk och höra vad de säger. Förmodligen så får man väl säkert inte det.....suck...
Nej, överlåta vanliga F-dagar kan man inte göra. Ta ut TFP kan den göra som har en SGI och vars arbetsgivare tillåter det, så vitt jag vet.
Jag VET att det inte går. Det är bara föräldrar som har rätt till FP.
Detta är ett problem som drabbar en och annan ensamstående föräldraledig mamma som blir sjuk och inte kan ta hand om sitt barn.