• Snart fyra

Kan min dotter vara färgblind?

Har en tjej på snart fyra år som har ett väldigt ordföråd
    och är väldigt duktig för sin ålder, men en sak har gjort mig fundersam. Det är som om hon inte ser skillnad på rött o grönt. Hon pekar på på de röda äpplena i affären o säger att hon vill ha de gröna. Pekar på gröna hus o säger att de är röda. Flera i min omgivning har också reagerat på detta men frågan är om hon bara lärt sig fel eller kan flickor vara färgblinda? Har fått för mig att bara män kan vara det! Hennes farfar är det o igentligen så är det inget jag oroar mig för är bara mest nyfiken om fallet kan vara så att hon är färblind!

• Svar på tråden Kan min dotter vara färgblind?
  • krypet fem

Kanske hon skelar? Har för mej att man kan bli "lite färgblind" då, som tjej.

• Snart fyra

Hej,nä skelar det gjör hon inte!

• Michan

En liten Notis bara...Man kan Skela utan att det är synligt..(jag gör det och ser dubbelt..men när man tittar på mej så syns det inte)

• ommseif

Hej
    har en pojke som snart fyller 4 år också (om en månad) och han brukar också blanda ihop röd och grön
    Jag tänkte också att han kanske är färgblind, men har också tänkt att det kanske beror på att rööd och gröön låter lite lika?
    Jag vet inte, han ska på 4års kontroll snart så tänkte ta upp det då, de får ju göra syn test då.

• storkatta

Som svar på din fråga - ja, flickor kan vara färgblinda, men det är mycket ovanligare än att pojkar är det. Genen som styr röd/grön-färgblindhet sitter på X-kromosomen, så om en pojke får det anlaget bli han färgblind men en flicka behöver ha anlaget på båda sina X-kromosomer för att bli det.

• Mammann

Tänkte skriva det som Storkatta skrev, så jag kan bara bekräfta riktigheten i det inlägget. Min pappa är riktigt färgblind. Min syster kan inte se röda rönnbär urskilja sig i ett grönt träd, så uppenbarligen har hon fått det från mammas sida med. Så det är ju inte en omöjlighet att din dotter är färgblind.

• backtimjan

En flicka borde väl inte kunna vara färgblind om inte hennes pappa är det? Eftersom hon måste ha ärvt ett anlag för färgblindhet från pappan (som bara har en kopia och därför måste vara färgblind om han har anlag för det) och ett från mamman (som har dubbla kopior och inte behöver vara färgblind fast hon bär på anlaget).

• Majsan70

Visst kan hon vara färgblind, men det är nog troligare att hon i just den åldern hon är blandar ihop färgerna. Så gjorde båda mina stora barn i de åldrarna.

Det ger ju sig med tiden och just färgblindhet är ju inget man har ont av så att säga. Vet det eftersom jag är färgblind själv.

Svar på tråden Kan min dotter vara färgblind?