• Johanna 83

Dåligt blodvärde!

Var hos mvc i v 25 och hade då blodvärde 101... Då fick jag börja med järntabletter 2st om dagen, detta har jag skött ordentligt.
    Men i dag tre veckor senare så hade mitt blodvärde sjunkit ännu mera, ligger nu på bara 95 vilket inte var bra. Måste nu gå till mvc imorgon igen och ta mera blodprover...

Är det någon annan som varit med om liknande...

Jag är orolig för att bebiseninte mår bra av detta...

• Svar på tråden Dåligt blodvärde!
  • skånetös i väst

Oroa dig inte för bebisen. Den får vad den ska ha och den tar det av dig. Det är därför ditt sjunker. Järnet tar du i första hand för din skull så du inte blir så trött.

Blodvärdet kan variera beroende på hur mycket du druckit t ex (hur koncentrerat blodet är). Därför är det viktigt att du dricker bra så järnvärdena inte visas vara högre än vad de egentligen är imorgon. Det kapilöära järnvärdet som tas på MVC är inte heller helt tillförlitligt. Det är bra om de kan ta det venöst istället.

Vill du hjälpa din kropp att ta upp järnet bättre ska du inta något c-vitaminrikt samtidigt, t ex citrusfrukter (apelsin, clementin, citron mm).

Drick INTE mjölk eller andra laktosprodukter (ost, havre mm) till dina järntatbletter eftersom calcium försvårar kroppens järnupptag.

• Johanna 83

ingen som har nåt att säga på denna punkten...

• skånetös i väst

felstavning. Det skulle stå "kapillära järnvärdet".

Förtydligande
    Du ska äta c-vitamin med dina järntabletter

Du ska undvika calcium med dina järntabletter

• TigerLily

Då jag väntade min son så hade jag lågt blodvärde.... var skittrött mest hela tiden, å järntabletterna kräktes jag av. Mitt värde låg mellan 75-95, och efter förlossningen var det nere i 65, å då fick jag blod där innan jag åkte hem.

• Johanna 83

tack för dina svar... man blir lite lätt nervös när de verkar så oroliga på mvc

• skånetös i väst

Det är bra att de är oroliga. Jus ämre ditt blovärde är desto tröttare blir ju du och du måste ha kraft och ork att ta dig igenom en förlossning. Tappar för mycket blod under förlossningen kan du komma att behöva blodtransfusion. Därför är det viktigt att du är i så bra kondition som möjligt när du ska föda.

Jag själv tappade mycket blod. Hade ett järnvärde på 60 efter förlosnningen och fick tre påsar blod. Jag orkade inte ta hand om mitt barn innan jag fick påsarna och jag höll på att svimma vid ett flertal tillfällena innan idioterna på Mölndals sjukhus tog mitt hb.

• Johanna 83

Ok så det är ingen fara med bebisen ialla fall....
    Det är bara jag som är trött och svimmar lättare?

• ÖrebroPernilla

Jag är i v.31 och har 86 i blodvärde... :(

Svar på tråden Dåligt blodvärde!