MickisRoggaFlisan skrev 2008-01-23 21:57:46 följande:
Hej!Undrar över vad det kostar att avliva ett marsvin. Har en hona som har en svullen knöl där ena spenen sitter. Har aldrig vart hos veterinär och undrar vad det kostar och så med undersökning samt eventuellt avlivning. Tacksam för svar!
Jag föder upp marsvin och en av mina honor har en knöl vid ena juvret och så har hon haft det i över ett år.
När det var som värst så kom det blod därifrån också och jag kunde känna en hård knöl.
Jag satte henne i en bur (som jag städade väldigt ofta) tillsammans med bara en kompis och gav henne bactrim (antibiotika för marsvin, 0,5ml 2ggr/dag i 7-10 dagar) och det blev bättre sen upprepade jag det efter ca 2-3 månader när hon blev sämre igen. Nu är det över ett år sen hon fick behandling senast och hon mår hur bra som helst. Hon fyller fyra i slutet av mars, har lite problem med sina hormoner så hon tappar sin päls på sidan/magen ibland men den kommer tillbaka.
När jag upptäckte knölen trodde jag att jag skulle bli tvungen att avliva henne men efter konsultation med en annan marsvinsuppfödare blev jag rådd att esta detta och eventuellt upprepa behandlingen och som sagt så har det fungerat väldigt bra.
Min "lilla" Leia lyckades tom få sitt sista cert i somras så hon kan numera titulera sig Svensk Champion