• MickisFlisanNellie

Avliva ett marsvin..

Hej!
    Undrar över vad det kostar att avliva ett marsvin. Har en hona som har en svullen knöl där ena spenen sitter. Har aldrig vart hos veterinär och undrar vad det kostar och så med undersökning samt eventuellt avlivning.

Tacksam för svar!

Amor vincit omnia - Kärleken övervinner allt
  • Svar på tråden Avliva ett marsvin..
  • K J N

Det går väl till några hundra..

Är det inte lättare att bara be någon skjuta den, typ som en katt?

• AngelicaF

Inte dumt, mén kanske vrida nacken av den

• Mira 70

Marsvin får ganska ofta ofarliga fettknutor. Det behöver inte alls va något farligt. Ring o fråga vetrinär vad en undersökning kostar.

• Näckrosen

En katt kostar ca 200 kr, tror jag. Nu är det några år sen jag avlivade någon katt, så jag kommer inte ihåg.
    K J N skrev 2008-01-23 22:25:46 följande:

Är det inte lättare att bara be någon skjuta den, typ som en katt?
    För det första kanske man inte har någon som kan skjuta och jag skulle heller inte vilja att någon sköt mitt djur. Det är fridfullare för dem att bara somna in.
  • K J N

Man ska vara försiktig med att vrida nacken av djur och i synnerhet gnagare, detta kräver en viss teknik för att vara omedelbart dödande och sådant kräver vana och kunskap.

Marsvinet lär definitivt somna in om du skjuter den, då slipper den också slussas in hos en vetrinär i en sterilt luktande sjukhusmijö och bli stucken av en vitt främmande människa för att sedan ligga där och tyna bort efteråt.

Knalla bara in i en jaktaffär och be någon som jagar hjälpa dej så är saken löst både gratis och humant redan samma dag.

Jag har själv hjälpt människor avliva katter, gäss och till o med en get (!).

• Hiker

För ett tag sedan hade mitt marsvin en böld under hakan. Vår veterinär (som är ganska dyr, men bra) tog 600 kronor för inställelseavgift, undersökning/behandling och medicin/förbrukningsmaterial. Hon behövde inte avlivas utan blev bra igen. Förhoppningsvis blir ditt det också!

Jag skulle inte låtit skjuta marsvinet. För det första tror jag att det skulle vara stressande för henne också (Eftersom du förmodligen inte gör det hemma i vardagsrummet). För det andra tror jag att det skulle se ganska så hemskt ut. En bra veterinär gör det på ett professionellt och bra sätt, och du får ett bra bemötande.

Hur som helst är det väl mest troligt att du INTE behöver avliva henne, en liten knöl låter ju inte så farligt. Hoppas det går bra!

• K J N

Visst kan husdjur ha en stor betydelse för människor och jag vill inte ringakta någons relation med sina sällskapsdjur..

Men...

Betala 600 spänn för ett läkarbesök åt en långhårig råtta utan svans !?!

Tänk, jag kom ihåg när jag var grabb och farsan tog med mej till tippen så vi kunde panga råttor med salongsgevären, man kunde få ihop en hel EPA-kasse på en ljus sensommarkväll..

Det var iofs långt innan tippen blev inhängnad och började kallas för "återvinningstation" samt regelbundet besökas av helt vanliga människor.

• Hiker

KJN: Jäkligt okänsligt! Om du inte vill ringakta någons relation till sina husdjur så låt bli att skriva, för det är just det du gör (även om du själv säkert tycker att du är jättelustig). 600 spänn kanske är en förmögenhet för dig, men har man ett husdjur är man ENLIGT LAG skyldig att ge nödvändig veterinärvård. Hoppas att du inte har djur. Lotta dog för ett par månader sedan.

• Mammajessi

Luktar Flachbacks medlemmar här inne... tro inte på allt dom skriver...hahahah..
    ja antingen det eller så är dom bara rent av dumma!!!!!Fundersam

Kan man vara lyckligare!
  • Marlene B

Håller med K J N.
    Det låter kanske hemskt att skjuta ett djur men det är i många fall det humanste och bästa val man kan göra när det gäller att avliva. Förresten en spruta som förlamar de intre organen i en miljö de inte känner igen låter knappast särskillt humant eller snällt heller.

• Mrs Anna

Men usch! Det är klart att det är mer stressande för djuret att bli skutet än att få en spruta? För att inte tala om för ägaren? När man avlivar ett djur så brukar de få en spruta och de somnar ganska fort. Sedan slutar de andas efter en stund. Om man vill kan man få tända ljus och sitta med djuret tills dess att det somnar in, eller en stund till om man vill. Tycker nog tt det känns en hel del bättre än att helt plötsligt skjuta den, tänk dessutom om det skulle bli skadat men inte dö? Jag skulle aldrig glömma en så traumatisk upplevelse...

Jag hoppas du inte är allvarlig med micron? Måste finnas många bättre sätt än så? Har man inte råd med ett par hundra för avlivning är frågan om man ska ha djuret från början?

• Mrs Anna

Sprutan de får är en överdos av sömnmedel, det förlamar inte de inte organen.

• Marlene B

Mrs Anna: Så du har frågat ett smådjur som testat båda metoderna, eftersom du anser att det är så självklart? Dvs om det är bättre att få en spruta som gör ont som fan bland en massa okända människor i en konstig miljö bland djur som är ledsna och skriker (dvs skäller, ylar eller jamar oroligt) eller sitta i en kartong och lampan släcks på mindre än en hundradels sekund.

• Pojkmamma

Börja med att ringa till djursjukhuset och fråga vad dom tror att det kan vara. Om den skall avlivas tycker jag absolut att det skall göras med spruta. Se bara till att komma dit när det inte är jour-taxa. Det gjorde jag med vår hamster. Det kostade 10 ggr så mycket som vi köpt hamstern för.

• Mrs Anna

CloudBerry - den upplevelsen har jag inte haft. När man ska avliva ett djur på ett sjukhus brukar de visa mycket hänsyn och man får fort komma in i en lugn miljö. Och nej - jag vet inte vad djuret tycker, men när det gäller ett så litet djur som ett marsvin så känns det lite konstigt för mig att skjuta det? Är nog få som kontaktar en jägare för att sjuta ett marsvin? Antar att man eftersom man tydligen gör det i en lugn miljö tar in vapnet och skjuter det hemma i buren???

Men i detta fall tror även jag att det är en ofarlig fettknöl som Marsvin ofta får, kolla med en veterinär innan du avlivar i onödan.

• MosieSassa

MickisRoggaFlisan skrev 2008-01-23 21:57:46 följande:

Hej!Undrar över vad det kostar att avliva ett marsvin. Har en hona som har en svullen knöl där ena spenen sitter. Har aldrig vart hos veterinär och undrar vad det kostar och så med undersökning samt eventuellt avlivning. Tacksam för svar!
    Jag föder upp marsvin och en av mina honor har en knöl vid ena juvret och så har hon haft det i över ett år.

När det var som värst så kom det blod därifrån också och jag kunde känna en hård knöl.

Jag satte henne i en bur (som jag städade väldigt ofta) tillsammans med bara en kompis och gav henne bactrim (antibiotika för marsvin, 0,5ml 2ggr/dag i 7-10 dagar) och det blev bättre sen upprepade jag det efter ca 2-3 månader när hon blev sämre igen. Nu är det över ett år sen hon fick behandling senast och hon mår hur bra som helst. Hon fyller fyra i slutet av mars, har lite problem med sina hormoner så hon tappar sin päls på sidan/magen ibland men den kommer tillbaka.

När jag upptäckte knölen trodde jag att jag skulle bli tvungen att avliva henne men efter konsultation med en annan marsvinsuppfödare blev jag rådd att esta detta och eventuellt upprepa behandlingen och som sagt så har det fungerat väldigt bra.

Min "lilla" Leia lyckades tom få sitt sista cert i somras så hon kan numera titulera sig Svensk Champion
  • emeliasmamma

Nu vill ja inte vara okänslig eller så.
    Jag avliva min katt hos vet å det kostade 500, å då tog jag med henne hem. Men, det var för att hon hade skador som jag trodde de kunde fixa men icke. Annars hade vi skjutit katten. Vilket jag anser vara bättre, Men smaken är som baken...
    Jag har jobbat med smådjurs uppfödning i stor skala, där tog vi djuren i bakbenen å slog dom i betonggolvet med huvudet före. De små (hamster/möss)slängde vi i golvet. Funkar bra, men man får ta i för att inte misslyckas. Det var ekonomiskt omöjligt att göra på andra sätt... Men jag kan förstå om man inte är van vid sånt att man absolut inte vill göra det. Å jag tycker inte man ska klanka ned på ngn som går till vet för att avliva en mus el dyl. Det är ett val vi alla... Å tur är väl det

• emeliasmamma

Sen kan jag tillägga att de råkar ofta ut för juvertumörer (andra tumörer oxå) men de kan leva med dessa utan besvär. Men håll koll på allmäntillståndet och går den ner i vikt å inte äter så behöver den ju hjälp. Annars går du till vet så de får kolla vad det är och få ev behandling.

• fantasy

en knöl behöver absolut inte vara någon fara alls, det kan vara en ofarlig fettknöl el liknande far till veterinär och undersök marsvinet om du är orolig.

en avlivning vet jag inte vad det går på hos veterinär för en gnagare, har aldrig avlivat mindre djur än kattor hos veterinären utan då har vi nackat eller skjutit dem "hemma" för djuret mindre ångestframkallande, och proseduren går snabbare och sen är det ju ur ekonomisk synpunkt bättre oxå.

avliva tycker jag absolut att man kan göra hemma, på de flesta djur förutsatt att metoden är smärtfri och ögonblickligen, dock om djuret behöver veterinärvård för sjukdom eller skada måste man ju helt klart söka veterinärvård.

Svar på tråden Avliva ett marsvin..