• jellona0507

Hur är det efter insättning av p-stav, får man bära?

Har lyckats slarva bort pappret man fick med p-staven, men hur är det efter insättningen, får man lyfta/bära med armen där p-staven sitter?
    En väninna sa att man inte ska bära, på sjukhuset visste de inte. Försökte leta reda på info via google, men hittade inte så mycket.
    Kan jag te.x diska, dammsuga, bära min dotter & köra vagnen?
    Är lite orolig att jag ska göra något fel.
    De satte in den idag, och har (tyvärr) hunnit diska, dammsuga, köra vagnen och bära på min minsting. Var lite väl nära på att börja möblera om här hemma.
    Borde ta det lugnt, men blir totalt rastlös när jag inte får göra något.

Minya 050727 & Engla 070828
  • Svar på tråden Hur är det efter insättning av p-stav, får man bära?
  • KickanAnnika

Egentligen vet jag inte säkert. Jag fick i alla fall inga speciella instruktioner angående det. Har svårt att tänka mig nån anledning till att det skulle vara farligt? Förutom att jag hade skitont och ömmade för beröring i två veckor efteråt levde jag precis som vanligt.

• jellona0507
    KickanAnnika skrev 2008-01-23 22:12:15 följande:
    Egentligen vet jag inte säkert. Jag fick i alla fall inga speciella instruktioner angående det. Har svårt att tänka mig nån anledning till att det skulle vara farligt? Förutom att jag hade skitont och ömmade för beröring i två veckor efteråt levde jag precis som vanligt.
    En kompis till mig sa att man ska ta det lugnt, så inte staven vandrar runt? Att man måste låta armen vila, så staven bäddar in sig i vävnaderna eller vad det nu var.
    Jag känner min stav väldigt tydligt, så skulle nog märka om den glider iväg.
  • LeosMom

Det är ingen fara så länge det inte gör ont. Man känner den väl och kan kolla om den har vandrat genom att trycka på ena sidan och den andra ska tryckas uppåt, då är den kvar. har haft 3 st och har aldrig haft problem med dom.

• jellona0507
    LeosMom skrev 2008-01-23 22:19:28 följande:
    Det är ingen fara så länge det inte gör ont. Man känner den väl och kan kolla om den har vandrat genom att trycka på ena sidan och den andra ska tryckas uppåt, då är den kvar. har haft 3 st och har aldrig haft problem med dom.
    Ok, skönt att höra!
    Visst gör det ont än. Känns som att någon har lekt med en sax eller något, och har redig blåmärke där. Men smärtan är inte sådär jätte hemsk.
    Värre är det med magen (efter abort), men inget jag inte står ut med.
  • KickanAnnika

Ja, till mig sa de att jag skulle hålla koll på var den var Det var det enda.
    Jag hade extra ont eftersom det var en ny sköterska som satte den under överinvakande av en van sköterska. Hon fick den först för nära huden och fick dra ut lite och föra in igen. Hu! Ibland undrar man varför man jämt verkar vara försökskanin! Händer min ofta att praktikanter ska öva på mig!

Sen när den skulle ut satt den tydligen ovanligt inkapslad också så det fick läggas ett ganska stort snitt. Så att den inte kunde kapsla in sig för att jag inte begränsade mig då den var nyinsatt stämmer inte här i alla fall!!

• jellona0507
    KickanAnnika skrev 2008-01-24 10:20:30 följande:
    Ja, till mig sa de att jag skulle hålla koll på var den var Det var det enda. Jag hade extra ont eftersom det var en ny sköterska som satte den under överinvakande av en van sköterska. Hon fick den först för nära huden och fick dra ut lite och föra in igen. Hu! Ibland undrar man varför man jämt verkar vara försökskanin! Händer min ofta att praktikanter ska öva på mig!Sen när den skulle ut satt den tydligen ovanligt inkapslad också så det fick läggas ett ganska stort snitt. Så att den inte kunde kapsla in sig för att jag inte begränsade mig då den var nyinsatt stämmer inte här i alla fall!!
    Uuusch! Skulle aldrig låta en nybörjare sätta in en stav på mig. Just för att den måste hamna rätt! Nu vet jag dock inte vem det var som satte in den, tror det var kirurgen, då de satte in den i samband med min abort. Och den sitter tydligt så jag känner den under huden.
    Ska bli intressant att få ut den sen januari 2011. Men är ju 3 år dit, så behöver inte tänka på det i dagsläget!
  • Anonym (smurfen)

min barnmorska sa inget om att man inte fick bära. ja hade ont samma dag i armen ja satte in min dagen efter så jobbade ja som vanligt kör lastbil så ja lyfte inga problem alls. när ja tog ut den förra året så hade den flyttas på sig lite men det är vanligt inget farligt. lycka till

Svar på tråden Hur är det efter insättning av p-stav, får man bära?