• 75majasmamma

Halsbränna -Hjälp!

Har så stark halsbränna att jag kräks flera gånger om dagen .Vad kan jag äta? Är så jobbigt går in i v.33 i morgon och får så mycket sammandragningar av det här! Snälla är så tacksam för tips!

• Svar på tråden Halsbränna -Hjälp!
  • Bollen82

Losec mups.
    Har oxå en förj*vlig halsbränna vissa kvällar/nätter, och losec har hjälpt mycket!

• 75majasmamma

Med det får man väl inte äta va? Har för mig att det skall vara speciellordination av läkare om man skall äta det när man är gravit. Äter gaviscon och samarin funkar tills nästa gång jag äter något

• Hummelbumsan

jag har oxå halsbränna men ingen medicin hemma, finns det inte ngn som har någon bra huskur?

• en knodd vore inte fel

novaluzid....(stavningen kanske inte ä jätte bra) men de hjälprt för mig iallfall.. inatt trodde ja att ja skulle spy av min halsbränna men så knaprade ja i mig 2 såna å då va de lungt sen!

Thelma 7/10-06
  • SkönaGG

sötmandel och loka funkade för mej.

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • Papayia

Losec mups är godkända för gravida att äta. Jag har ätit dem senaste månaderna, de funkar bäst av det jag testat.

• MillaMolla

Novalucol, novalucol, novalucol...har räddat mig mången gång!

• 78Misan

Losec får du äta under grav. men inte när du ammar. Har själv magkatarr o det vart 3 resor värre under grav.

Andra tips
    Rennie
    sötmandel
    riskakor
    mariekex
    puffat ris
    filmjölk 3% inte lättfil.

Sen det viktigaste är ju att förebygga sin halsbränna.

Inte:
    äta för stora måltider
    ha för tajta åtsittande kläder
    äta starka kryddor
    dricka läsk
    dricka för mycket kaffe
    äta fet mat
    dricka juice & saft
    för mycket fibrer som grovt bröd, råa grönsaker.

Det är inte jättegott men till lunch dricka ett glas filmjölk o äta en portion ris med lite salt på. Filen "balanserar" magen o riset "suger" upp lite i magen.

Det sista tipset jag har är fler kuddar i sängen. Halvsitta/ligga o sova.

Lycka till.

• Inana83

å fy, det är fruktansvärt med halsbränna/sura uppstötningar. Har själv haft det i stort sätt hela graviditeten.

Jag tuggar novalucol. Äter en 100 pack sådana på 3-4 dagar .
    Annat som funkar för stunden har varit kolsyrade drycker ( men blir för mig värre efter någon timme med denna variant)
    Isbitar är skönt att tugga sönder och svälja när man har halsbränna tycker jag!

Vill varna för den flytande medicinen för halsbränna/sura uppstötningar (kommer tyvärr inte ihåg vad den heter). Den är väldigt effektiv har folk sagt till mig, men fan vad den smakar!
    Jag kräktes varje gång jag försökte svälja ner det där blasket!

• MillaMolla
    Inana83 skrev 2008-01-24 00:12:52 följande:
    Vill varna för den flytande medicinen för halsbränna/sura uppstötningar (kommer tyvärr inte ihåg vad den heter). Den är väldigt effektiv har folk sagt till mig, men fan vad den smakar! Jag kräktes varje gång jag försökte svälja ner det där blasket!
    Är det inte flytande Gaviskon du pratar om? Har för mig att en kompis varnade mig för denna oxå. Tydligen värre än själva halsbrännan i sig....
  • 75majasmamma

Jag tar ju Gaviscon det och novalucol /novalucid är samma sak

• AForsström

JAg tar Rennie funkar bra för stunden men hjälper bara i max 2 timmar sen får man ta en ny.

BF 19 maj 2008
  • MillaMolla
    75majasmamma skrev 2008-01-24 11:29:29 följande:
    Ja, men det finns även i flytande form...
    Novalucol smakar ju mintttablett -det gör väl inte Gaviskon?
    Sedan fungerar det säkert på samma sätt...har inte testat eftersom Novalucol funkade för mig direkt.
  • Inana83

Ja dom har samma verkan ja, gaviscon verkade dock längre tid för mig så det är ju ett plus, men inget kan få mig att dricka den igen för smaken är ju vidrig. Novalucol smakar ju bara mint och känns fräsch när man tuggar den, tycker man luktar spya i munnen efter man druckit gavison...

75majasmamma skrev 2008-01-24 11:29:29 följande:
  • yaaniz

köpte gaviscon tuggtabblterna, funakr bra tycker jag..det lägger ju sej som ett täcke över maten i magen..men har problem emd mina tänder coh det fastnar så mycket av tabbleterna i tänderna så jag tänkte ja men då tar jag den flytande..tog 5ml och spydde upp allt jag hade ätit den dagen..FY FAN vad det smaka..förstår inte hur dom kan göra en medicin så extemt äklig. Novalucol levde jag på förra graviditeten..har inte vågat testa den denna gången då det är lite knas känsla över det bara för att jag åt dom sisst...men ska nog banne mig testa igen...inte värt att ha sån här halsbränna. Tycker oxå att mjölk och fil hjälper..men nästan bara för stunden. Min halsbränna är så stark nu att det gör ont i bröstet och strupen upp..

är det normalt att få så?

• annelioandreas

Uhh, ryser bara jag hör talas om halsbränna. Minns själv vilket helvete jag hade med det under graviditeten. Provade ALLT! Både med eller utan recept. Det enda som funkade, åtminstone någorlunda var Samarin.. Alltid värt o testa iaf! Lycka till!!

• Maja MK

Jag säger bara: TUGGUMMI!!! Inget hamnar i varken magen eller bebisen. Det tar inte bort halsbrännan men det lindrar jättebra, man känner ingenting, och så blir man fräsh i munnen. TOPPEN!

• Flickis71

Losec är det enda som funkat för mig. Testade med Rennie och Gaviscon först, men det hjälpte bara ibland, och inte helt. Sen jag började ta en Losec varje dag (viktigt!) har jag inte haft någon halsbränna alls. (Och jag hade det så illa att det verkligen rann rakt upp i munnen när jag låg ner. Vaknade en natt av att jag höll på att andas in min egen magsyra...) Losec är OK att ta när man är gravid (fråga på apoteket).

• 78Misan

Losec och omeprazol baserade preparat hjälper längre, dom hämmar syraproduktionen medans rennie. novalucol, gaviscon etc bara lägger sig som ett lock eller balanserar upp.

Svar på tråden Halsbränna -Hjälp!