• alisha

hur ska tvillingar sova

hej...
    ja har hört att man ska låta tvillingar sova i samma säng i början när dom e små. är de bra eller tycker ni dom ska sova i separata sängar. jag skulle verkligen uppskata era synpunker och jag skulle jätte gärna vilja veta hur ni gjort.

• Svar på tråden hur ska tvillingar sova
  • Marre

Alltså ska och ska... Mina sover tillsammans fortfarande nu när dom är 4 månader. Fast dom har hela tiden sovit skavföters för att annars stör dom varandras sömn för mycket. I början låg dom och sög på varandras näsor om dom kom för nära och nu låter dom och viftar för mycket...

Jag tror ni får prova er fram själva till vad som funkar för er. Börja ni med dom tillsammans så ser ni ju hur det fungerar! Det är ju ändå det dom är vana vid!

Lycka till med twinsen!

• Viran

vi hade dom sovandes med oss eller i samma säng det första, sen när de började att störa varrandra la vi dom i varsin säng men de sover mest hos oss. Du kan ju göra vad som passar er bäst med många tvillingar blir lugna av att sova tillsammans och våra hade gjort det 6 veckor på sjukhuset så det var neturligt att det blev så när vi kom hem med...

• melles mamma

det enklaste/smidigaste/mysigaste ärju att ni allihopp ligger i samma säng. det kanju bli mycket amning nattetid specielt med två små, och har ni dem hos er/dig så slipper du vakna till allt för mycket+ att då får båda närhet hela natten samtidigt, för det blir ju lite svårare på dagen(fast det går ju bra att bära två,i sjal tex) och närhet ärnågot de små behöver i massor!! så familjesäng blir mitt råd....

Lycka till!

• twins

Mina två sov tillsammans så länge de fick plats i vaggan. Sen började det bli lite bök och stök på nätterna och de väckte varandra, så helt naturligt blev det varsin vagga ett tag och sen varsin spjälsäng. De sov inne i vårt sovrum tills de blev 8-9 månader och då flyttade de in i eget rum och i vårt fall blev det mycket lugnare nätter. Vi stördes inte av varandra. men jag vet att många vill ha barnen hos sig i samma rum. Man måste prova sig fram till den bästa lösningen i just sin egen familj. Råd kan man lyssna på men några färdiga facit finns ju inte!
    Jag har själv aldrig kunnat sova i samma säng som mina barn för jag sover så himla dåligt, men det är som sagt bara upp till var och en såklart.
    Lycka till!

• MammaMarie73

Mina tvillingkillar har alltid sovit i varsin säng

• grekland

mina tvillingar tycker inte om att sova tillsammans ..vet inte varför men oftast blir den ena irriterad efter en stund...men jag lägger dem ihop ibland...de sover i en varsin säng nu..men först nu...de sov i samma säng fasst skavfötters fram till nu....då de sparkar varandra och stör varandra nu.....lägg dem ihop o märker du att de trivs och inte stör varandra så låt dem göra det i början och sen märker du när det inte funkar...lycka till...sissi med marcus och amanda 8veckor

• dubbelmamma

Våra delade spjälsäng tills de var 6 mån. Först låg de bredvid varandra och sedan skavfötters.

• mariemamma

Har hört att de sover bättre tillsammans.

• LottaRos

Mina sov i samma säng på bb o första veckan hemma sen störde de varann för mycket. De sov mycket bättre i varsin säng ståendes tätt intill varann!

• snart fyrbarnsmor

Hej. Mina grabbar "ska" sova i sin gemensamma spjälsäng men för att jag ska få lite sömn då de piper mycket har jag dem bredvid mig eller i sängen bredvid (dubbelsäng).

• alisha

tack för alla era svar... ja har bestämt mi8g för att pröva att ha dom i samma spjälsäng från böljan om de går bra fortsätter ja så annars så har vi ändå köpt 2 st sängar så då e de bara att låta dom sova i varsin. vi får se hur de går.

Svar på tråden hur ska tvillingar sova