• Anonym (moa)

Är det fel att ha svart städhjälp?

Jag vill så gärna ha städhjälp.Jag pluggar heltid, har en dotter på 4 år, en sambo som reser ganska mycket. hur jag än gör får jag inte i hop det.

Nu har jag kommit i kontakt med en tjej som gärna städar vår lgh varannan vecka. För oss skulle det vara guld värt, jag ser liksom inte hur jag ska hinna med det själv. Har 3 heldagar i skolan varje vecka och på mina två lediga dagar måste jag plugga. På lördagar och söndagar är det ju alltid så mycket som är på G och så måste jag plugga. Tiden räcker liksom inte till.

Skulle du skaffat städhjälp trotts att det inte var vitt???

ps. jag planerar ingen politisk karriär. ;)

• Svar på tråden Är det fel att ha svart städhjälp?
  • plantan

För min del handlar inte det om politisk karriär utan samvete. Nu när man kan få dra av för städhjälp är det inte sååå dyrt. Svartjobb är aldrig bra så är det ju. En annan stackare sitter utan jobb för du har ngn som jobbar svart. Visst kan man tänka att det är ju bara en person, inte så farligt men många bäckar små..
    I sverige har vi det vansinnigt bra dagisavgiften är låg och du får bidrag.. Var tacksam och ge tillbaka anser jag
    Lycka till med pluggandet och städandet ;)

• Mickis74

Svart jobb är aldrig ok....

• Anghammarad

Iom införandet av avdraget för hushållsnära tjänster så känns svart städhjälp som ett passerat kapitel. Vi har vit städhjälp och betalar 150:- i timmen efter avdrag. Svart hade vi kanske kunnat få det en femtiolapp billigare på sin höjd. Den femtiolappen extra betalar jag mer än gärna för att veta att den som utför städningen har ordentlig försäkring om något skulle gå sönder eller om personen skulle skada sig.

• Missimo84
    Anghammarad skrev 2008-01-24 09:25:01 följande:
    Iom införandet av avdraget för hushållsnära tjänster så känns svart städhjälp som ett passerat kapitel. Vi har vit städhjälp och betalar 150:- i timmen efter avdrag. Svart hade vi kanske kunnat få det en femtiolapp billigare på sin höjd. Den femtiolappen extra betalar jag mer än gärna för att veta att den som utför städningen har ordentlig försäkring om något skulle gå sönder eller om personen skulle skada sig.
    Håller med fullständigt! Jag har också städhjälp till samma penning, att ha det svart istället?
    Inte fel, du gör vad du vill, eftersom du inte vill bli statsminister... Räcka ut tungan
    Men bara för att du inte vill bli statsminister behöver du inte vara korkad.
    Det är inte bara ministrar som åker dit för att ha haft svartarbetskraft. Dessutom kan det vara bra att veta att den som kommer och städar inte har något i belastningsregistret, att den är försäkrad om något går sönder, eller blir stulet. Sen får du tänka på städaren också, det är mycket bättre om städaren kan jobba vitt. Pension, försäkring, och vid sjukdom e.t.c. Om personen ifråga vill jobba svart, idag när städbranschen blomstrar och det är många som startar egen städfirma, då kan man också börja undra om den personen döljer något.
    Så hyr från ett företag istället, då vet du vad du får för pengarna och att allt är lagligt, slipper dåligt samvete och är mycket mer säkrad.
  • Anonym (m2)

Ja bara låt svartingen jobba, det är det de är till för!!

Det är ju bara 1 ggr varannan vecka, jag hade haft det svart. Får inte dåligt samvete av det. Samhället hjälper en ändå inte med ngt!!!

Svar på tråden Är det fel att ha svart städhjälp?