• HannaoNicko

Åderbråck

Japp, igår när jag satt på toan så upptäckte jag att jag har börjat få åderbråck på insidan av ena låret. Förstod nästan att jag skulle få det eftersom det är vanligt i min släkt, men jag hade ändå ett hopp om att slippa det eftersom jag i alla fall har hunnit till v.28 utan att sett röken av åderbråck. Än så länge syns de ju knappt, men jag är rädd för att jag ska ha fulla benen snart..

Min fråga till er som har åderbråck/fick det under eran graviditet.
    När började det för er? Hur mycket fick ni? Ska jag vänta mig att detta bara är början eller kan man hoppas att det inte blir värre?

• Svar på tråden Åderbråck
  • Ess

Med första började det nog ca. tredje trimestern i underlivet och en "fnurra ytliga blodkärl på vaden.

Med andra typ v.20 i underliv, större "fnurra" på vaden och nån bula i ljumsken.

Nu med tredje ser jag hemsk ut tror det kom senast v.12 med större bulor i ljumskarna, underlivet är inte så vackert heller det har spridit sig ut på insidan av ena låret och vaden ser för j-lig ut.

Du kan nog förvänta dig att det ökar lite eftersom livmodern växer fortfarande och blir tyngre.

• Cicci Kroon

Hej hej
    Jag fick mitt första åderbrock när jag va 15
    Har opererat 2 ggr men nu har de kommit tillbaka igen.... o de e såååå fulllllllt.
    Vi har anlag för detta i släkten men det verkar som att jag får allt hi hi hi
    Ska gå till läkaren när den lill* e född o fixa det...

Ha de så bra

• Misja

Jag började få åderbråck på ena smalbenet redan efter några veckor. Nu är jag i v. 27 och är helt lila-strimmig på det smalbenet, har bulor på låret och runt knäet, och märkte häromdan att jag även fått i underlivet - allt på samma sida kroppen. Andra sidan är utan.
    Jag är inte överviktig och har inte gått upp mycket (6 kg), men mormor och hennes pappa har alltid haft stora problem med åderbråck. Bär stödstrumpor på jobbet och promenerar varje dag.

Jag hoppas verkligen att det bleknar efter förlossningen!

• HannaoNicko

ok.. jag har på insidan av ena låret ner mot knäet.. ja jag hoppas också det bleknar...

• livijo

Här bärs det stödstrumpor varje dag från att jag fått veta att jag är gravid..! Har också åderbråck i släkten så jag hoppas jag slipper med mina strumpor

• Theia

Stödstrumpor!
    De kan hjälpa de finns nog hela strumpbyxor man kan köpa om jag inte minns helt fel?

• karran75

Jag har oxå haft åderbråck sen tidig ålder och det finns i släkten. Mitt råd är att använda stödstrumpor, det hjälper verkligen. Jag har BF idag och har inte sett röken av några fler åderbråck pga graviditeten...och då har jag en hel del sen innan. Gå till apoteket och handla, hoppas det går bra.

• Casper05

Hej fick mitt första åderbrock nu i min andra graviditet och då kom det i v 25 nere vid fotleden på ena benet...
    Snyggt nu till sommaren.
    Hoppas på att det bleknar snart är ju nu i v 30 och har än så länge inte upptäckt några fler men det är ju inte över än...

• Fröken Fräk

Jag har också fått dessa fula samlingar på ena smalbenet. Lite på sidan som tur är. Bara på det högra benet. Har haft stödstrumpor sedan jag märkte av det, men har ändå fått lite mer. Vet ni om de bleknar efter eller kan de försvinna helt?

• Vovsingen

Fick åderbråck när jag var 18. Har använt apotekets stödstrumpor dagligen sedan jag blev gravid. Är nu i v35 och åderbråcken har inte blivit värre. (Peppar, peppar) Det ska finnas stödstrumpe-strumpbyxor/stay-ups, men jag hittar dem inte på apotektet. Så... stödstrumpor och rikligt med pauser där du lägger upp benen högt!

• Casper05

Tror ni att stödstrumpor hjälöper ??
    Jag fick mina åderbrock när jag hade använt stödstrumpor hela dagen låg i badet men fötterna på kanten då det började klia i benet o där kom det fina åderbrocket.... från knäskålen o fram ner längst hela benet...

• HannaoNicko

hmm ja..eftersom de verkar riktigt ärftligt (alla pappas 5 systrar fick de när dom va gravida) så tror jag inte att stödstrumpor hjälper mot de..kanske att man får mindre men tror inte de tar bort de helt iaf..men de hjälper säkert lite iaf o de är väl bättre än ingen hjälp alls?

• Vovsingen

Casper05: Ja, jag tror bestämt att stödstrumpor (dagligen) hjälper. Dina åderbråck hade nog kommit innan eller i alla fall. Åderbråcken syns ju mer när man badar eller tränar, dvs när man är varm. När jag löptränar på sommaren får jag en 2 cm bred blå strimma från ankeln till mitt på låret, men på vintern ser man bara "bubblorna". Kanske har dina åderbråck funnits ett tag utan att du sett dem?

• HannaoNicko

Jag har också märkt att de syns mer ibland o ibland syns de knappt alls..de har alltså o göra med om man är varm eller ej..?

• Erika

Detta är min tredje graviditet och jag har massor o de gör ganska ont. Jag använder stödstrumpor o stödstrumpbyxor varje dag och smörjer in benen med Weleda Venadoron varje kväll och försöker mig på några yoga övningar som ska få det bättre.

Du kommer säkert få mer med tanke på den ökade blodmängden i kroppen.

För de flesta försvinner det efter graviditeten annars ta kontakt med vårdcentralen. Jag har blivit lovad en operation efter denna graviditet för jag ser ut som en 80-åring på benen och det värker.

• HannaoNicko

Erika:
    Tack för ditt svar..skönt att veta att de faktiskt finns något att göra åt det om man skulle få massor..de lilla som jag har fått än så länge gör ju inte ont..men jag är beredd på att de kommer mera. Hoppas alt går bra för dig och att du får din operation.

Svar på tråden Åderbråck