• Anonym (???)

Hur lång tid varar din panikångestattack??

Jag får ibland panikångestattacker, nu är det mycket bättre för att jag börjat med medicin, så nu är det sällan som jag får det på dagarna.
    Men jag har fortfarande stora problem med det på kvällar och nätter, och då kan det kännas som att jag får panikångestattacker som varar i upp till 3 timmar, är det normalt??? Är inte det väldigt lång tid? Funderar på om det är lungcanser eller hjärntumör eftersom det liksom blixtrar i huvudet och jag får så fruktansvärt ont i lungorna när jag andas.  

• Svar på tråden Hur lång tid varar din panikångestattack??
  • Anonym (Fd sambo)

Jag har levt flera år med en man som lider av panik/dödsångest som är förknippat med en olycka tidigare i hans liv, då han blev återupplivad flera gånger. Han har inga fysiska skador alls, men psykiska.
    Om inte vi fick "anfallet" att gå över inom ca 30-60 minuter kunde han bli så dålig att han tuppade av och fick åka ambulans till sjukhuset.
    "Han" fick också sina attacker på kvällstid/nätterna. Antagligen när han blev avslappnad och började grubbla och drömma. Det han behövde var fysisk kontakt, mkt beröring och något att koncentrera sig på, tex en film. Hans anfall kunde hålla på i
    4-5 timmar ibland.
    Det du behöver är inte bara medicin utan också terapi. Hjälp finns att få och det är bra om du går till botten med problemen med någon som vet vad de gör.
    Att du får svårt att andas hör till själva ångesten, men att det blixtrar osv känner jag inte igen.
    Man kan också känna sig instängd och vilja ta av sig kläderna, till en början svettades "han" och efter en stund när han blev lugnare, frös han istället.
    Hoppas att du kontaktar din läkare och tar emot den hjälp som finns att få.
    Lycka till.
    Känner du dig orolig för hur det känns i samband med attackerna ska du absolut prata med din läkare.
    Du har ingen mer medicin du kan få ta till, just när attackerna blir som värst?

• FH Mamma

Det varierar en hel del.
    Från någon timme till en halv dag.

• Melle79

Det där med att det blixtrar i huvudet det kan vara ett utav alla symtomerna som en panikattack har. Det har nämligen jag och det tillhör säger min dr. En kraftig panikattack vara max 15 min säger min dr sedan går den ju ner lite i skalan.

Svar på tråden Hur lång tid varar din panikångestattack??