Brukar man ha baby showers i Sverige?
Någon som vet?
Någon som vet?
Jag har aldrig varit med om att någon i min bekantskapskrets haft det, men i och med alla influenser från bl.a. USA skulle det inte förvåna mig om det är på g.
Ekorren.
Det blir nog vanligare och vanligare. Jag brukar säga till vänner och familj som "tjatar" om att jag ska bli gravid att isf kräver jag en rejäl baby shower
Nä, jag har aldrig varit med om det, och på senare år har det ploppat ut en hel del bebisar i bekantskapskretsen...
Inte bland mina vänner o bekanta......i övriga Sverige vet jag inte.
Vi brukar ha det i vår kompiskrets... Dock inte lika stort o pampigt som i USA
hm... med risk för att låta dum.... vad är det?
Jag har aldrig hört talas om någon som har det i Sverige.
Här är det väl vanligt att man ger en första "födelsedagsprsent" kort efter att barnet är fött, allt ifrån blommor till föräldrarna till någon kläd eller leksak tex.
Sen ger man ju en doppresent, om barnet döps och man är bjuden på dopet sas.
Men jag har aldrig varit med om att någon ger present innan födelsedagen, eller haft något liknande "babyshower".
Dii>>
Babyshower är en fest oftast med bara kvinnliga gäster som hålls för den gravida mamman innan barnet föds. Mamman får baby-presenter, man käkar något och ibland leks det fåniga baby-relaterade lekar.
Det finns även bridal-shower för den blivande bruden, då hon får presenter inför sitt bröllop.
Tack och lov så är det iaf inte något vi gör i min bekantskaps krets. Tycker att det lite girigt att ha en baby shower för att folk ska komma med dyra fina presenter innan barnet ens är fött. För sen ska man ju komma med nya presenter när man väl får se babyn oxå.
Har man en babyshower sa behover man inte komma med present efter att ungen ar fodd har!!
De flesta jag har varit pa har inneburit en jattefin middag och trevliga drinkar. Bara kvinnor. Jattekul faktiskt!!
Jag tycker baby showers är en fantastisk idé. då vet man ju vad man fått innan barnet är fött, och slipper råka ut för dubbla uppsättningar av sådant man inte behöver, man har ju tid att byta.
I min bekantskapskrets i Sverige har vi inte haft det, men däremot bland bekanta i UK
Babyshower är en överraskningsfest för den blivande mamman. Så hon "kräver" inga dyra presenter i förskott. Det brukar vara nära kompisar och kvinnliga släktingar som går ihop och ordnar festen hos någon och sedan "lurar" man dit hedersgästen.
Jag ordnade en shower för min sonhustru, men det var nästan ingen som visste vad det var när jag bjöd. Men alla kom och hade presenter med sig, vi åt lite gott och hade jättekul. Det behöver inte alls bli så dyrt och storslaget som i t ex USA.
Det finns flera amerikanska sajter ang. detta, men jag minns inte adresserna för det var något år sedan. Där man får tips på inbjudningskort, käk, presenter osv.
Men när vi har är det minsann ingen mamma som "kräver" några presenter... Det är vi andra som fixar showern ju. Det började med att en kompis som väntade barn hade lite taskigt ställt o vi ville hjälpa henne lite, för att göra det lite "fint" så blev det en babyshower av det.
Sen har det fortsatt.
Vi äter o fikar lite, sitter o pratar skit o ger presenter.
Det är ingen som har lite länkar osv till hur man fixar en baby shower? loopyMamma, om du hittar får du hemskt gärna lägga ut dem
Jag har varit med om en Baby shower!
Det va jättetrevligt!!
Alla mina vänner kom, dom hade med sej MASSOR med presenter o kakor o en massa annat gott! Sen pyntade dom hela lägenheten i ett nafs!
Snacka om att jag blev förvånad!! Hur i hela världen kunde inte JAG fått reda på detta?? Jag som kan snoka rätt på det mesta
Sen satt vi hela kvällen o pratade o åt gott!
Var in och sökte på "babyshower" och det finns massor. T ex www.ezbabyshower.com och www.babyshower-boutique.com
Allt är ju för amerikanska förhållanden men man kan plocka lite här och lite där. Finns en del kul tips. Hoppas någon får inspiration.
JAg såg om baby shower på baby boom
Har kikat lite på google.se men det är ju vääääldigt amerikanskt. Ska försöka fixa ihop någon sorts fest för min bästis som ska ha bebis men jag tror nog att jag försöker inhämta lite tips och sedan försvenska det lite. Det blir lätt väldigt stort osv. Det står om budget osv, det känns lite överkurs
I Peru där jag kommer ifrån så är det jätte vanligt med Baby Shower. Jag tycker att det är en grym ide och även visar uppskattning till den blivande mamman samt välkommnar det nya barnet. För mig var det en självklarhet att göra en Baby Shower till min syster. Det handlar ju om något så stort då tycker jag man kan spendera lite pengar på det.
Det finns massor med ider man kan komma med till en Baby Shower, men det är inte svårare än att göra en vanlig fest. Jag köpte lite presenter till min syster, Fixade maten, hade vin samt läsk...Ballonger, samt tallrikarna, muggarna, skedarna m.m. var i rosa och blått där det stod skrivet: Blir det en pojke eller flicka? Vad tror ni? På servetterna stod det Baby Shower. Samt jag hade även fått lite prydnader från min mosters Baby Shower. Alla gästerna var tjejer/Kvinnor men självklart går det även att bjuda killar om man vill. Jag hade även köpt Gives away till alla gästerna som minnen till min systers Baby Shower där det stod; Karen y Peters Baby Shower 2005, Tack för att ni kom.
Min syster blev väldig glad och det var en trevlig samt minnesvärd kväll. Dem som inte tycker om iden behöver inte komma på festen man tvingar ju inte dem. Sen hade jag även fixat en tårta som såg ut som en Bebis, den var även väldigt god! Om ni är nyfikna på hur festen såg ut så kan ni kika på min systers Bildgalleri, Latinas krypin, där har hon lagt lite bilder.
Om någon funderar på om hon ska göra en Baby Shower för någon så tycker jag att man absolut ska göra det! Lycka till! Ha det gott!
/Gissella