• HeyMama

Tvättmaskin i hyresrätt? Installation?

Förbered er på ett ev. flummigt inlägg.

Hur är det egentligen med tvättmaskin i hyresrätt? Får man skaffa det hur som helst?
    Bor själv i hyresrätt och vill köpa tvättmaskin. Tyvärr är min hyresvärd inte allt för lätt att få tag i utan jag har ringt och ringt hela dagen för att få svar.
    Vad tror ni?

Och en till fundering, vart får man vattnet ifrån?
    Har ju en dusch där blandaren sitter på väggen. på ovansidan går ju slangen till duschmunstycket men under ser et ut att vara en "mutter" där man kan öppna för ett till hål. Går det då att koppla vattenslangen till tvättmaskinen där?
    Men visst brukar det vara så att man inte får koppla in den själv?
    Hur är det med ström i badrummet, får man dra den hur som helst?

Som ni säkert märker har jag aldrig haft tvättmaskin i lägenheten *S*.
    MVH//Jennie

• Svar på tråden Tvättmaskin i hyresrätt? Installation?
  • JohPet

Hej
    jag vet inte hur man gör. men jag vet att det är många som sätter in tvättmaskin i hyresrätter. I en del nyare badrum är det t o m förberett. Vi funderar på att sätta in diskmaskin i vår nya lägenhet, så jag undrar motsvarande.

• Molnet

Jag känner inte till rättigheterna mer än att jag vet flera som köpt och installerat i sina hyreslägenheter.

Se bara till att få den inkopplad av företagets installatörer för gör man det själv och det sker en olycka/läcka etc åker ni på att betala eventuella skador själva.

• HeyMama

Molnet, tack för tipset!

JohPet! SKönt att inte vara ensam om att undra

• crazymom

Heeej! Det är ingen fara, vi har både tvättmaskin & torktumlare & har kopplat in det själv. Har även diskmaskini lägenheten & det är bara att fixa.. Inget man behöver fråga hyresvärden om...

• Gisse the one and only

Man får INTE koppla in tvättmaskin i hyresrätt utan fastighetsägarens tillstånd och du ska ha ett skriftligt sådant.

Själva inkopplinge ska ske av fackmänn, behörig elektriker och vvs personal. Annars gäller inte din hemförsäkring och du kan bli skadeståndsskyldig till din fastighetsägare.

Sen en annan sak är, bullernivån, maskinen får ej störa grannarna och ni kan bli skyldiga att plocka bort om någon blir störd.

• HeyMama

KOllade precis på leasy men ångrade mig snabbt! Herregud, 4900kr i kreditkostdnad för en maskin som kostar 6900kr. Nej tack.

• HeyMama

Gislöv, tack så jättemycket för svaret!

• JohPet

Bra Gislöv! Jag misstänkte att det inte var så enkelt. Tur att man har elektriker i släkten!

HeyMama--- men det måste väl finnas billigare. Tycker jämt man får reklamblad med vitvarar för en 3000. Annart finnd det väl begangnat.

• JohPet

Jesus, vad jag stavar illa!!!

• Gisse the one and only

Hahahah jag har också ett eget språk, fan vad man ska ha bråttom då......

• JohPet

Jamen, jag ska vara svensklärare *skäms*

• Gisse the one and only

Ja du borde skämmas

• HeyMama

JohPet hehe :D

Ni har inga tips på företag där de leverar och installerar? Var ju det som var så bra med leasy men det är för dyrt för en tvättmaskin!

• Mamma2001

vi bodde ju i hyresrätt förrut och hade tvättmaskin
    för att överhuvudtaget ta in en tvättmaskin i en hyreslägenhet så måste ni då först fråga om lov,och ni måste ha en elektriker på plats som gör det,blir nått fel så får man stå för det själv ....

• cooki

Hur är det med hyran när man sätter in diskmaskin? Höjs den då eller är den detsamma som innan? Man drar ju mer vatten än innan, eller?

• sötasofie

Först kan du kolla med din hyresvärd om det är möjligt att få en maskin installerad av dem som "tillval". Då står de för installation och underhåll, men du får betala en slant mer på hyran.

Det andra är att om du skall köpa en själv måste du ha värdens tillstånd. Detta skall vara skriftligt, och det brukar gå bra att få detta skriftliga tillstånd via email, så länge du skriver ut ditt mail med fulla brevhuvuden så det kan kontrolleras att det kommit från dem om något skulle hända.

Om du köper själv brukar värden också kräva att du anlitar deras rörmokare och elektriker för att installera, men även om de inte gör det skall du ha legetimerad fackman för att göra dessa saker. Fackmannen skall du också ha kvitto från, för att kunna visa upp för försäkringsbolag om något skulle hända, så det går inte att få det gjort "svart".

Kolla med de firmor som säljer vitvaror, ibland ordnar de med installation.

Doskmaskin och tvättmaskin blir ofta dyrare i längden att köpa secon hand

• cooki

Tack så mycket! Ska nog ringa och prata med värden och se vad de säger. Skulle vara skönt med diskmaskin så man slapp den där jädrans disken. Finns inget tråkigare än att diska.

• HeyMama

Nej nån tvättmaskin var det inte ok att installera *suck*

Inte nog med det så har jag skrivit förr om att jag inte har något riktigt förråd eller någonstans att ställa barnvagnen. Fastighetsskötseln är icke existerande.. Har fortfarande inte fått ett riktigt handtag till min balkong eller skärbrädor till köket somd e sagt att de skulle fixa. En av de 2 grannarna är en riktig jävla surgubbe som gör allt för att jävlas.
    Det som gör mig så less ang. tvätt är det faktum att vi bara har tillång till en dags tvätt /dag och varje tvätt tar minst 1½ timma... Får alltså spendera en hel dag och ändå inte få allt tvättat...

Funderar nu på att flytta till annan hyresvärd men saken är väl den att vi ska flytta nedåt nästa sommar.

Vad skulle ni ha gjort? Stått ut eller flytta?

Kramar

Svar på tråden Tvättmaskin i hyresrätt? Installation?