• Anonym

Vad skulle ni tycka om eran sambo skulle vilja starta eget företag och man ska ha barn om två månader?

Mina sambo funderar på att starta eget företag med två andra killar .
    Men jag vet inte riktigt vad jag tycker om det hela .
    Han har pengar till kontantinsatts .. + lön för ett helt år på 20 tusen efter skatt .
    Vi har redan ett barn på lite över 2 år och ska få ett till barn nu om 2 månader .
    Jag e kluven om vad jag tycker om det hela .. visst jätte roligt för han att han vill starta eget osv .. men han kommer säkert vara borta rejält mycket det första året eller?
    Stöd hjälp råd åsikter snälla ..

• Svar på tråden Vad skulle ni tycka om eran sambo skulle vilja starta eget företag och man ska ha barn om två månader?
  • Anonym

Ingen med efarenhet ?

• jenny b

min man har precis dragit igång sitt företag, jag är helt emot det då vi har 2 småbarn & 3an kommer i juni...

• Anonym
    jenny b skrev 2008-01-24 10:13:10 följande:
    min man har precis dragit igång sitt företag, jag är helt emot det då vi har 2 småbarn & 3an kommer i juni...
    Jobbar han mycket .. långa dagar?
    Lyssnar han inte på vad du tycker också?
    Får han ut någon lön nu första tiden?
    En miljon frågor
  • Anonym

Fler som har råd också... måste ju vara många fruar sambor som har en man sambo som har eget företag ???

• jenny b

vi har gjort den överrenskommelsen att han ska behålla sitt vanliga 7-16 jobb ett tag & driva detta brevid på kvällar & helger....men nu har han jobbat konstant i 14 dagar, kört direkt efter det vanliga jobbet & kommit hem kl 22 på kvällarna...barnen har inte sett honom på 14 dagar...

jag kan ju inte säga att jag gillar det, men jag har låtit honom hållas för jag vet att han kommer tröttna på det....

pengarna är det siså där med, han har snickeri så det har ju en del omkostnader i och med alla verktyg & sånt han måste handla på sig plus att han inte ligger lika högt som alla andra firmor på timpeng, allt för att få jobb i början...

• Anonym
    jenny b skrev 2008-01-24 10:20:22 följande:
    vi har gjort den överrenskommelsen att han ska behålla sitt vanliga 7-16 jobb ett tag & driva detta brevid på kvällar & helger....men nu har han jobbat konstant i 14 dagar, kört direkt efter det vanliga jobbet & kommit hem kl 22 på kvällarna...barnen har inte sett honom på 14 dagar...jag kan ju inte säga att jag gillar det, men jag har låtit honom hållas för jag vet att han kommer tröttna på det....pengarna är det siså där med, han har snickeri så det har ju en del omkostnader i och med alla verktyg & sånt han måste handla på sig plus att han inte ligger lika högt som alla andra firmor på timpeng, allt för att få jobb i början...
    Oj låter jätte jobbigt.
    Men vad jag inte förstår e att dom själva kan välja att vara borta så mycket från sin sambo och barn frivilligt ..
    Visst tufft o starta företag spec det första året kan jag tänka .. men som din sambo jobba 14dagar ??? Helt sjukt ..
    Skulle min sambo göra det skulle han då få försörja mig lite ialf .
  • Anonym (Lilla Jag)

Min sambo startade eget för ca 1½ år sedan..

Jag va helt med på detta då jag visste att detta va hans dröm...
    Vår son va då 5½ år ungefär...
    Visst va de kämpigt de första året men vi fick ju snåla lite här o där så att det gick runt.
    Jag stöttade honom till 100 % o jag skulle gjort samma sak i dag även om vi ska ha en lite i Mars.

Visst det blev låååånga arbetsdagar för honom o vi träffades lite mindre i början men det va hans dröm o jag o lillen körde dit o hjälpte honom så mycket vi kunde o vi va där med middag så vi alla åt där vissa dagar...

För min del va de inga problem... men det e ju en smaksak.

Hoppas att det löser sej

• Anonym (Lilla Jag)

Vill oxå säga det att i dag går firman SUPER BRA o vi får igen det vi "stod ut med" för 1½ år sedan

• Anonym
    Anonym (Lilla Jag) skrev 2008-01-24 10:28:17 följande:
    Vill oxå säga det att i dag går firman SUPER BRA o vi får igen det vi "stod ut med" för 1½ år sedan
    vad roligt o höra
  • jenny b

han tycker själv det har blivit för mycket nu, han hade någon rosa fluggig dröm hur lätt & underbart det skulle vara med eget förtag, rå sig själv & inte ha en chef hängade över sig. därför låter jag honom hållas för jag vet att han kommer inse att det inte var detta han ville, att det kräver mer än att ha ett välbetalt jobb på fabrik 7-16....

men visst han får försörja oss här hemma lite mer när han är iväg så mycket, plus att jag inte kan fixa & dona allt här hemma själv, (har problem med hjärtat) , han får ta sin beskärda del när han är hemma oavsett tid på dygnet... detta visste han om när han startade men som sagt han insåg & har inte insett det helt än vad det egnetligen kräver...

• Annamaja

HejJag förstår dig. min sambo vill också starta eget företag, men då måste vi flytta från hela våran släkt. och kommer då bo i en skog mitt ute i ingenstans (känns i alla fall som så). Han går nu en utbildning på 2 år för att sen kunna starta upp detta företag. Jag är väl inte så jätte positiv till det hela. Vi har nu tre barn den minsta är 4 veckor gammal. Nu med skolan är han borta varannan vecka, och är han "hemma" så har han massa saker med skolan som måste fixas. Jag tycker det är jätte bra att han har börjat plugga som han vill. men jag är inte helt säker på om jag vill starta detta företag då jag tycker det känns så osäkert just med ekonomin. Men jag misstänker att det är jag som får ge mig

• jenny b

jag måste logga ut nu, men undrar du mer eller vill prata så inboxa mig, lovar att inte avslöja dig....lycka till & kram

• Anonym (varit där)

Kan kort berätta hur det varit för oss. Två veckor innan jag plussade med min första graviditet så bestämde sig min sambo sig för att säga upp sig från sitt konsultjobb, han stod inte ut. Tanken var att han skulle starta eget, men han satt på kontrakt i ytterligare i tre månader så han kände sig aningen bakbunden att agera.
    En vecka innan hans kontrakt går ut så har han inget nytt jobb att hoppa på, men detta löste sig och han har nu kört eget i två år.
    Vår lill* är nu 19 månader och snart kommer ett syskon...

Men som du beskriver det så har din sambo en mycket bättre buffert än vad min sambo hade. Så kör!

På det stora hela så tycker jag att vi bra fått fördelar, en nöjdare och mer harmonisk sambo som själv kan styra tex ledigheter. Visst har jag tagit ut flest FP-dagar, men å andra sidan var han ledig 10 veckor i sommras och dryga tre nu i julas.
    Sedan är det också så att medan jag sparar på FPdagar för att få vara hemma så länge som möjligt så får sambon ta större ansvar för ekonomin.
    Men vi är båda rörande överens om att detta är ett gemensamt projekt (företagandet + barnen...).

• Anonym

Vi har tre egna företag och VAD ni än gör så räkna med dubbelt så mycket jobb som ni har tänkt er att det kommer att bli.

Det KAN ju vara värt det men det beror på hur man menar. Vi har väldigt bra ekonomi men aldrig någon tid att göra av med några pengar. Vi håller på att sälja av nu. Vi vill ha "vanliga jobb", en anställning helt enkelt.

( Vi har 3 barn )

• Anonym (ångrar mig)

nej det är inget att rekommendera. Jag trodde på min sambo när han förklarade hur bra det var att han startade eget när vi skulle ha barn:(. Han kunde vara flexibel,styra allt själv ect ect. Med facit i hand kan han inte vara flexibel inte ens vara hemma för vab för det är "synd" om kunderna. Lättare för mig att vara hemma!! Svårt med en vecka semester på sommaren ( tar strö dagar). Långa arbetsdagar sällan hemma innan 19.00. Barnen lägger sig 19.45 kul för dem att se sin far då och då.
    Näpp för mig är det som att ha blivit ensamstående och inte har det blivit bättre ( firman har haft i snart 4 år)! Snart vet jag inte om jag orkar mer.

• Anonym
    Anonym (ångrar mig) skrev 2008-01-24 16:37:47 följande:
    nej det är inget att rekommendera. Jag trodde på min sambo när han förklarade hur bra det var att han startade eget när vi skulle ha barn:(. Han kunde vara flexibel,styra allt själv ect ect. Med facit i hand kan han inte vara flexibel inte ens vara hemma för vab för det är "synd" om kunderna. Lättare för mig att vara hemma!! Svårt med en vecka semester på sommaren ( tar strö dagar). Långa arbetsdagar sällan hemma innan 19.00. Barnen lägger sig 19.45 kul för dem att se sin far då och då.Näpp för mig är det som att ha blivit ensamstående och inte har det blivit bättre ( firman har haft i snart 4 år)! Snart vet jag inte om jag orkar mer.
    Oj låter som det e jätte jobbigt för dig o barnen .
    Igår kväll försökte jag förklara för sambon att man kan inte vara naiv .
    Alltså det är jätte tufft spec första året mm.
    Han ska ju dock starta med två andra + dom ska anställa en kille kanske e skillnad då??
  • Anonym (numera X)

Alla branscher och företag är ju olika. Sen ligger det väl till stor del hos din sambo också -vilken sorts människa han är, vad i livet han värdesätter mest.

Vad gäller mina barns pappa så värdesätter han sig själv, sitt företag och tjäna pengar framför sina barn.
    Pga. det är vi inte längre en familj. Vi såg honom ALDRIG, då företaget till slut (äntligen) skötte sig självt (gick runt utan problem) jaa, då öppnade han ett till...

Mycket vill ha mer.

• Anonym (nn)

Min sambo har två företag och jag har ett. Vi drog i gång detta när vårt barn började på dagis vid ett års ålder och än har vi inte ångrat oss . Vi hjälps åt och pusslar precis som vi skulle gjort om vi hade haft vanliga arbeten, skillnaderna är att vi bestämmer själva när vi vill ha ledigt och ekonomin är mycket bättre än vi någonsin skulle kunna få med en vanlig anställning...

Så har din sambo en bra planering och så bra buffert som du skriver så tycker jag att det är bara att köra! Hoppas det går bra!

Svar på tråden Vad skulle ni tycka om eran sambo skulle vilja starta eget företag och man ska ha barn om två månader?