• Tonci

Riva väggar i bostadsrätt?

Hej på er!
    Vi var på visning igår och vill verkligen ha den, OM vi får riva en eller två väggar så att vi får en snygg öppning in till köket och så att vardagsrummet blir lite större.
    Men, vi fick höra av svärmor att en planlösning är alltid en planlösning.
    Vi trodde man fick göra vad man ville med SIN lägenhet? Man har juh lixom köpt den.
    Nån som vet hur det är? :)
    Tackar för svar!

• Svar på tråden Riva väggar i bostadsrätt?
  • Bumbi6666

Du får riva väggar så länge dom inte är bärande....

• 081119 1

Och har fått godkännt av styrelsen....
    Lämna in en ritning till deras nästa möte!

• Abrakadabra

Du måste ha godkännande av bostadsrättsföreningen, ofta behövs även bygglov.
    Sånt fixar sig ofta, men det är självklart bra att kolla innan man skriver på kontraktet (eller se till att skriva in att köpet går tillbaka om man inte får tillstånd att ta bort väggen, kan vara svårt att få igenom en sådan klausul dock).

Fråga mäklaren om han/hon kan kolla möjligheterna. Kanske har andra i föreningen med likadana lägenheter gjort samma sak?

• för dig

Vi har rivit lite i vår bostadsrätt och det enda som krävdes för oss var att vi kollade med styrelsen om detta var okej. De skickade för säkerhets skull ärendet vidare till Riksbyggen men det var inga problem. Men kolla upp det innan ni skriver kontrakt. I vårt fall frågade vi via mail och fick svar från styrelseordf. några timmar senare och från riksbyggen 2 dagar senare.

• Stugmamman

Du äger aldrig en bostadsrätt. Bostadsrättsföreningen äger den och du får den upplåten till dig. Man får inte riva väggar utan att fråga föreningen men dessa måste säga ja om det inte är till uppenbar skada för dem.

• Bumbi6666

Oj, där ser man... Det trodde jag. Vi byggde ut vårt badrum och satte fäe en dörrglugg... Hade vi kanske inte fått göra det????
    Nu vet jag ju i och för sig inte om min sambo styrde med det, jag var hög gravid och deltog inte så mycket i renoveringen

• Guslageran

Spännande, då får vi se vad styrelsen säger om att vi tog ner en liten vägg.

• Stugmamman

Det ska vara ingrepp i en bärande konstruktion,ändringar av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten eller annan väsentlig förändring av lägenheten. (man kan skriva i stadgarna att man inte behöver styrelsens tillstånd)

Så mindre förändringar är lugnt!

Svar på tråden Riva väggar i bostadsrätt?