• Karisma

kycklinggryta + ris = Recept?

Hej hopp,

Är väldigt sugen på kycklinggryta och ris idag, men har inget recept. Såg ett program om en indisk restaurang just och kände att vi bara måste äta kyckling idag.

Finns det ngn som kan dela med sig att ett smarrigt recept på kycklinggryta, helst ej stark och allt för konstiga ingridienser. Bara en enkel god gryta.

Tacksam för svar.

Kristina

• Svar på tråden kycklinggryta + ris = Recept?
  • PecklinG

Denna e visserligen lite stark och ingen gryta men jättegod:

Kycklingfilè
    Vitlök (behövs inte)
    1 Creme fraiche paprika-chili
    1 Matl. grädde

Stek kycklingen så den får lite färg. Skär den sedan i mindre bitar och lägg i en form. Häll över creme fraichen, matl.grädden och vitlöken och låt den stå i ugnen på 200 grader tills att kycklingen ser klar ut inuti 

Vi brukar servera couscous eller ris till denna rätt

Testa! Jag lovar att den e jättegod!!

(¯`♥.¸♥ Anton 070213 BF 080220 ♥¸ .♥´¯)
  • Rob n ras

Jag brukar skära kycklingfile i småbitar och bryna dem i allroundkrydda, hacka en gullök och fräsa den oxå. Sen häller jag i lite vatten och det får puttra en stund. Sen häller jag i grädde och kryddar med lite peppar och curry och låter det puttra 15 min sen häller jag i en påse med wokgrönsaker och puttrar tills de har blivit varma. 
    Serverar med ris och lite sallad. 

• Gul13

Min Kyckling Marengo-variant är rätt god tycker vi.

Välj valfria kycklingdelar, bryn dem i en gryta, krydda med salt och kött- & grillkrydda. Fräs med grovt hackad gul lök och skivade champinjoner. Häll på lagom mängd vatten, 1 buljongtärning, 1 förpackning passerade tomater eller krossade tomater och lagom mycket vin. Låt koka ihop till en mustig gryta. Vill man kan man med fördel ha i både vitlök, bacon eller någon stark korv. Serveras med ris och sallad.

• Mollymajs

Enkelt o gott. Kyckling som man steker i små bitar med lite curry. Släng i champinjoner, paprika o lök o låt fräsa med. Häll i grädde och red av till önskad konsistens. lägg i slutet i annansbiter o lite av spadet. salt o peppar.

• emmah83
    *     4 st kycklingfiléer *     50 g smör *     2 st gula lökar, skivade *     200 g champinjoner, skivade *     2 st vitlöksklyftor *     2 dl kycklingbuljong *     2 dl vispgrädde *     1 msk dragon *     2 msk fransk senap Salt och peppar

1. Skiva kycklingfiléerna i 1 cm tjocka skivor, salta och peppra. Stek hälften av smöret i en stekpanna tills kycklingen har fått färg på alla sidor. Lägg över i en gryta.
    2. Tillsätt löken och champinjonerna i grytan och pressa på vitlöken. Tillsätt det resterande smöret och rör om i någon minut. Häll på buljongen och låt koka i 2 min.
    3. Sänk temperaturen och tillsätt vispgrädde, senap, dragon coh salt och peppar.
    4. Låt grytan småputtra i 10 min
    5. Servera med tagliatelle eller annan pasta.
  • Karisma

Tack för alla recept jag fått, kom inte in i tråden igår, så det blev symöteslåda istället för kyckling.

Men jag kommer testa nga av era recept.

Tack så mkt för era svar.

Kram K.

• Gul13

Men då får du dela med dig av symöteslådan? Snälla. Eller åtminstone receptet Japp jag är receptoman!

• Karisma

Fick det här receptet av svärfar för nga år sedan, smaskigt..

Symöteslåda ca 6pers.

(Blir två st vanliga ugnsformar strl ca30*20)

350g bandspagetti (jag brukar använda 500g)
    3 finhackade klyftor vitlök
    1 strimlad purjolök
    ca 500g kassler
    1 finhackad röd paprika
    3msk smör/margarin
    1.5tsk dragon
    ca 2dl frysta ärtor
    1msk tomatpuré
    3dl vispgrädde eller matlagningsgrädde
    salt, peppar

Ostsås
    3dl riven ost
    ca 1dl grädde
    ca 1dl mjölk

Koka spagetti enl anvisning, häll av vattnet och lägg spagettin i en ugnsform.

Fräs purjolök, vitlök, paprika och kassler i margarinet, låt steka i ca 10min på medelvärme. Lägg sedan i ärtor, dragon, tomatpuré och grädde, låt småkoka i 3-4min. Krydda och häll röran över spagettin.

Blanda ost, mjölk och grädde. Häll det överst. Gratinera i ugnen i 225grader ca 20min eller tills rätten fått färg och är genomvarm.

/Kristina

• Karisma

Svärfar använde alltid en ugnsform med hög kant, jag har ingen sån så därför blev det två låga.

Kram K.

Svar på tråden kycklinggryta + ris = Recept?