• Fembarnsmorsan

Får en chef vräka ur sig vad som helst när man är sjuk?

Jag har varit hemma onsdag och idag pga magsjuka/feber.Gick hem redan på em i tisdags men kunde jobba klart nästan allt.(Jag städar)
    Har inte kräkts men har mått fuktansvärt illa,diaré och hemska magknip.
    Har haft magknip ett par dgr innan men trodde det var min magkatarr.

För ett par veckor sedan var jag hemma två dgr för liknande symtom och har även VAB:at kanske tre omgångar.Vid VAB har sambon och jag delat på dagarna så jag har åtminstine jobbat halva dagar.

Men till det jag skulle skriva om.Denna sjukomgång ringde jag till chefen och sade: Jag är hemskt ledsen men jag har blivit magsjuk och är jättedålig.
    Först blev hon alldeles tyst o sen sa hon:Men var inte du hemma för ett par veckor sen?Inte kan man väl ha magsjukan två gånger sådär heller????

Till saken hör att hon vet att på sonens dagis har det precis gått världens magsjukeepidemi o i fredags var en hel avdelning hemma med magjuka:-O
    Flera har dessutom insjuknat flera ggr...

Ena annan på mitt jobb var hemma ett par dagar förra veckan med magsjuka,är det då konstigt att jag blir smittad???????Får chefer verkligen bete sig såhär?Jag känner mig otroligt kränkt.

Idag är det första dagen av resten av ditt liv....
  • Svar på tråden Får en chef vräka ur sig vad som helst när man är sjuk?
  • Ayya

Ja tyvärr är det många chefer som tror att alla fuskar bara för att enstaka personer gör det. De kan ju tillomed kräva läkarintyg från första dagen när man är sjuk.

• Birgitta2

Jo, visst får hon säga så. Jag tycker nog också det verkar mycket med två magsjukeomgångar, så jag kan förstå hennes fråga. Sen om du känner dig kränkt, det är en helt annan sak. Jag kan tänka mig att du känner att du inte blev trodd. Och det är ju inte trevligt alls när man verkligen är sjuk. Men jag kan inte se något i hennes fråga att det skulle vara kränkande. Chefer FÅR ifrågasätta. Och är du sjuk för ofta så får arbetsgivaren också begära om förstadagsintyg från läkare. Kränkande för individen det handlar om, men är helt ok för arbetsgivaren.

• Omorfia

Om det är den sk vinterkräksjukan så blir man inte immun mot den utan kan få den flera gånger i rad om man har otur och smittas om.

• Fembarnsmorsan

Birgitta":hur kan du tycka att det är mycket med två magsjukeomgångar?Förmodligen är det vinterkräksjukan eftersom det går som löpeld på dagis o skolor här,även på flera arbetsplatser.Jag tycker inte alls att det är speciellt konstigt eftersom jag har ett barn på dagis o fyra i skolan som drar hem smittor.Jag har inte varit ett dugg sjuk innan dessa tillfällen och jag har jobbat bra o ställt upp då företaget kom i knipa så flera av oss bheövde jobba över.Hon hade inte behövt vara så sarkastisk.

• Ayya

Oj, jag har en tvååring som går på dagis, i julhelgen så hade vi vår 6:e magsjuke omgång sen i maj månad... Så inte är 2 ynkliga omgångar så mycket .

Birgitta2 skrev 2008-01-24 10:49:34 följande:
    Jo, visst får hon säga så. Jag tycker nog också det verkar mycket med två magsjukeomgångar, så jag kan förstå hennes fråga. Sen om du känner dig kränkt, det är en helt annan sak. Jag kan tänka mig att du känner att du inte blev trodd. Och det är ju inte trevligt alls när man verkligen är sjuk. Men jag kan inte se något i hennes fråga att det skulle vara kränkande. Chefer FÅR ifrågasätta. Och är du sjuk för ofta så får arbetsgivaren också begära om förstadagsintyg från läkare. Kränkande för individen det handlar om, men är helt ok för arbetsgivaren.
  • Birgitta2
    Fembarnsmorsan skrev 2008-01-24 10:57:04 följande:
    Birgitta":hur kan du tycka att det är mycket med två magsjukeomgångar?Förmodligen är det vinterkräksjukan eftersom det går som löpeld på dagis o skolor här,även på flera arbetsplatser.Jag tycker inte alls att det är speciellt konstigt eftersom jag har ett barn på dagis o fyra i skolan som drar hem smittor.Jag har inte varit ett dugg sjuk innan dessa tillfällen och jag har jobbat bra o ställt upp då företaget kom i knipa så flera av oss bheövde jobba över.Hon hade inte behövt vara så sarkastisk.
    Jag menade inget illa med det. Jag sa inte att jag inte tror dig på något sätt. Men jag kan se att en arbetsgivare kanske blir förvånad när man har magsjuka i två omgångar. Du har haft en jäkla otur.

Din reaktion på mitt inlägg, och jag var varken elak, sarkastisk eller annat, tycker jag tyder på att du har lätt att ta åt dig, och det är ju inte chefens fel. Kanske du skulle försöka lugna ner känslorna och suga åt dig så lätt.
  • Fembarnsmorsan

Birgitta2:Jag blev arg på chefen av flera orsaker o flera av dem är att hon varit i princip övertydligmed att vi ska vara hemma SPECIELLT med magsjuka om vi får den.

Det finns vikarier som känner till jobbet.

Flera runtomkring mimg har varit sjuk,även på jobbet.Klart man tar åt sig men bara för att jag svarade som jag gjorde behöver jag väl inte ha lätt att ta åt mig?Jag tycker bara det skapar onödiga konflikter.

Svar på tråden Får en chef vräka ur sig vad som helst när man är sjuk?