• Endag

Navelbråck hos hundvalpar.

Min svärmors valpar var hos veterinär igår och fick reda på att 4 av 6 valpar har navelbråck. Nästan alla som tingat valpar sa upp dom.
    Någon som vet v ad operation kostar av navelbråck kostar?
    Hon har ingen aning om vad hon ska ta sig till just nu ..

♥Lycklig mamma till Eddie ♥
  • Svar på tråden Navelbråck hos hundvalpar.
  • jessicolors

Navelbråck är (för det mesta) helt ofarligt och operation brukar inte bli nödvändigt. Om valparna inte är mer än några veckor kan man flera dagligen massera bråcket och försiktigt trycka det inåt. Ibland går det att trycka tillbaka det. Vi har själva en hund med bråck, hon blir två år nu i mars och har inte haft några problem med det alls. Däremot sägs det att man inte ska avla på tikar med navelbråck då det är ärftligt, men jag vet flera som gör det ändå.
    Om man säljer en renrasig hund med navelbråck kanske man får finna sig i att sälja till något reducerat pris.

Vi tycker våran hund är gullig och speciell med sin "navel".

• jessicolors

Navelbråck är (för det mesta) helt ofarligt och operation brukar inte bli nödvändigt. Om valparna inte är mer än några veckor kan man flera ggr dagligen massera bråcket och försiktigt trycka det inåt. Ibland går det att trycka tillbaka det. Vi har själva en hund med bråck, hon blir två år nu i mars och har inte haft några problem med det alls. Däremot sägs det att man inte ska avla på tikar med navelbråck då det är ärftligt, men jag vet flera som gör det ändå.
    Om man säljer en renrasig hund med navelbråck kanske man får finna sig i att sälja till något reducerat pris.

Vi tycker våran hund är gullig och speciell med sin "navel".

• MinaHjältar

Det kostar inte så mycke att operera de för de e ett så litet ingrepp och oftast så behöver man inte ens operera. Vi har haft en hund och en katt som haft de och ingen behövde operera och en kompis hund hade också de. Men man måste gå och trycka på brocken flera gånger om dagen, särskilt när dom har ätit för annars så kan tarmarna hamna i kläm när brocket växer ihop, men de brukar ta ett tag innan de växer ihop så man måste ha lite tålamod. Och man får inte avla på djur som har haft navelbrock för det är ärftligt.

Mina små troll
  • qenzo

Som sagt, oftast behövs det inte ens OP.
    Min leonbergerhane hade navelbråck så jag köpte honom till kraftigt reducerat pris och naturligtvis användes han inte i avel.

Så sänk priset och använd inte samma kombination på valpar igen.
    Lycka till.

• Molle72

Jag har en treårig papillonik med navelbråck. Vår vetrinär tyckte att vi kunde avla på henne. Det är ärfligt men då de tyckte att vår papillon har så himla bra lynne vore det synd att inte avla på henne. Sen är det värre med katter när de är dräktiga då man inte har samma koll på katter som på hundar. Katter skrapar ofta upp magen då de är ute själva.

Lycka till.

• Familj Lo

i svärmors schäferkull hade många valpar detta, inget pris behövdes ändra och nu är alla tio månader utan problem.. Massage på några gånger om dagen som det tidigare skrivits..

• Kickiliina

MAN SKA INTE AVLA på en tik med navelbråck av den anledningen att när magen spänns ut vid dräktigheten så kan bråcket spricka... Sen är det som sagt ärftlig så varken hane eller tik bör gå i avel....
    Oansvarligt av en veterinär att rekommendera avel måste jag säga...
    Att en hund har bra lynne försvarar inte hennes övriga defekter...

• Mimic

Min tik hade ett litet navelbråck när hon var valp som sedan växte bort ju äldre hon blev. Vi har aldrig haft ngt problem eller behövt operera det. Man brukar inte rekommendera att avla på en tik med bråck för det är ärftligt.

• Erla

Om ett navelbråck behöver opereras eller inte beror på hur stor själva "öppningen" in i buken är. Det kan vara svårt att känna men man kan be veterinären skriva in det i intyget. Är det mer än ngn cm så lutar det åt att det kan bli aktuellt när hunden är äldre, ofta kan man göra en ny bedömning vid 6 mån. En operation kan kosta från ca 1500 till 3000. Beror på hur stor hunden är och hur stort bråcket är.
    De flesta navelbråcken behövs inte opereras!

Svar på tråden Navelbråck hos hundvalpar.