• Dantes matte

Hur räknar jag ut hur mycket blod jag har?

Människan har 4-6 liter har jag läst. Vissa ställen står det ca 5 liter men det måste ju skilja väldigt mycket på olika människor, eller?
    Har hört att det beror dels på vilket kön man har men sen att hur lång man är har betydelse. Har vikten det med?
    Hur räknar jag ut så exakt som går vad jag har för blodmängd?

• Svar på tråden Hur räknar jag ut hur mycket blod jag har?
  • Dame72

Varför vill du veta det?
    Jag kan kolla i mina böcker men har inte tid just nu. Ärligt tror jag inte det går. Blod är ju så mkt saker, vätska, röda blodkroppar, vita blodkroppar mm. Det produceras ju nya blodkroppar hela tiden, du dricker olika mkt, du har svettats, vätska transporteras från blodbanan till överiga kroppen och åter igen.
    Vid blodförlust kan man beroende på patientens uppvisade symtom avgöra hur mkt blod pat förlorat. Du kan kolla upp dit hb värde dvs hur mkt röda (hemoglobin) blodkroppar du har. Dessa transporterar syret i kroppen. Så även om det är lågt är det inte samma sak som att du har mindre vätska som åker omkring i dina kärl, bara att vätskan är mer utspädd av olika orsaker.
    /Anna

Dantes matte skrev 2008-01-24 12:34:43 följande:

Människan har 4-6 liter har jag läst. Vissa ställen står det ca 5 liter men det måste ju skilja väldigt mycket på olika människor, eller?Har hört att det beror dels på vilket kön man har men sen att hur lång man är har betydelse. Har vikten det med?Hur räknar jag ut så exakt som går vad jag har för blodmängd?
  • non compos mentis

Kvinnor har ca 6g/ 60ml blod per kg kroppsvikt, män har ca 7g/70 ml.

• non compos mentis

NU blev det fel!

60g/60 ml och 70g/70ml ska det ju stå!

• Dantes matte

Dr Cox - innebär det att jag bara har drygt 3 liter blod om jag väger 52kg? Tycker det låter lite lite.

• non compos mentis

Dantes matte skrev 2008-01-24 20:59:51 följande:

Dr Cox - innebär det att jag bara har drygt 3 liter blod om jag väger 52kg? Tycker det låter lite lite.
    Det är så man räknar iallafall (källa: Anestesikompendium från Akademiska sjukhuset) Tyckte också det var lite lite, men det beror nog mest på att man alltid har hört just 5 liter, vilket gäller standardmänniskan 70 kg man...
  • Dantes matte

Tack. När jag lämnade blod kunde ingen förklara för mig hur stor procentuell del av min blodmängd jag lämnade (4,5dl´s påse). Inte lustigt att jag mådde skit i över en månad då kanske.

Och jo, standardmänniskan på 70kg är ju också en man (som vanligt) o de har väl lite mer blod än kvinnor t o m.

• non compos mentis

det är ju en teoretisk bloförlust på nästan 15%, så nä det är inte så konstigt att du mådde dåligt. Vad hade du för symtom? Frågar mest för att kolla om du stämmer överrens med boken

• Dantes matte

Hängig och ofokuserad. Allmänt skit faktiskt. Orkade inte träna alls (jag som tränade minst 3ggr i veckan då).
    Verkar jag normal

Svar på tråden Hur räknar jag ut hur mycket blod jag har?