• Maria2

Sämsta egenskaper - Anställningsintervju

SKa på anställnings intervju i morgon, de brukar alltid fråga efer bästa och sämsta egenskaper.

Hjälp mig vad kan man säga?? Svårast är ju sämsta, det får ju inte låta för dåligt.....

• Svar på tråden Sämsta egenskaper - Anställningsintervju
  • Jindra

Nej jag håller med...den är skitsvår....och jag har inget bra svar så jag häckar lite här för att se vad folk säger...

• Jindra

Nej jag håller med...den är skitsvår....och jag har inget bra svar så jag häckar lite här för att se vad folk säger...

• toca

ENVIS!
    Da brukar de själva kommentera att det kan ju även vara positivt...
    Eller sa säger du, naturligtvis med glimten i ögat, att du tycker själv att du är ganska fantastisk sa det skulle i sa fall vara att du är självgod... Men det maste ju framga att du är självironisk!

• Fjärilen

Säg att du är noggrann... det är ju mest bra, men kan ju kanske vara negativt om man är FÖR noggrann och det tar tid... Är ju även postivt eftersom det kan innebär att du gör allt klart, men negativt att du kanske vill vara klar innan dagen är slut med arb.uppgiften och vill jobba över...

Svårt...

• Fjärilen

Jag fick frågan om vad min förra arbetsgivare skulle säga för 3 negativa saker... kunde pinsamt nog inte kmma på mer än en, men bad med glimten i ögat att få återkomma om det Och att jag nog var rätt bra helt enkelt haha..

Jag fick jobbet

• Mumin

Min sämsta egenskap när jag arbetar är att jag är så optimistisk, tror att jag klarar allt och tar på mig alldeles för mycket arbete. Men vi har ju alla våra egna egenskaper, svårt att tipsa andra.

• Fjärilen

Otålig är väl en annan negativ/positiv egenskap eftersom du får ngt gjort, men att det kan vara jobbigt/irriterande att vara för otålig...

• Mumin

Lat, negativ, slarvig kan man säga och hoppas att de tar det som ett skämt .

• Scatcat

Jag är själv arbetsgivare och har ställt frågan ett par gånger. Numera gör jag inte det eftersom jag anser att frågan är ganska knäpp...men, här är ett par (dåliga?) egenskaper som en arbetsgivare kan tänkas vilja höra:

*...jag har en tendens att vilja göra lite för mycket ibland, tiden springer ifrån mig.
    * ...jag har dåligt tålamod med mig själv, vill gärna kunna allting på studs.

• MuminMy

Säg att det finns ju en framsida och en baksida av allting.. och ofta är våra bästa egenskaper också våra sämsta! Jag är te.x. enormt målmedveten (bra) men det ger ju å andra sidan att jag är extremt envis (dåligt). Jag är väldigt bra på att hålla deadlines (bra) men baksidan är ju att jag gör det för att jag tagit till lite väl i överkant på tidsuppskattningen och är en tidspessimist (negativt)...

Förstår du? Så blir det inte så tydligt att man är "dålig" på någonting...

lycka till!
    /my

• Jindra

På en intervju så sa jag att jag har lite svårt att delegera till andra, utan vill göra allt själv...och då trodde hon att jag hade samarbetssvårgiheter...som tur var hann jag dementera det...

• Maria2

Vad ni är snabba!!!!

Jag har även fått frågan vad min man anser är mina sämsta egenskaper samt vad min chef tycker....

Man, chef och jag själv.. det är ju tre olika det...

Jag gillade Scatcats dåligt tålamod, vill kunna allt på studs! Det stämmer verkligen

• Monstermoster

Jag har helt väldigt svårt för folk som inte gör sitt bästa. Jag har alltså svårt för de som sitter och dricker kaffe hela arbetsdagarna och blir irrriterad på dem. Det är en ganska bra dålig egenskap för en arbetsgivare. Det är en ganska dålig egenskap för mig som jag försöker arbeta bort.

• Themis

Det är en så amatörmässig och floskelartad fråga så jag hade nog tackat nej till jobbet om jag fått den-lite klass får det väl vara på HR-folket?

De väl inrepeterade standardsvar man brukar få på den frågan är som redan nämnts ofta egenskaper som kan vara positiva eller negativa beroende på situationen och omgivningens reaktioner:

1. envis/måldriven/extremt fokuserad-bra och dåligt

2. noggrann/lägger vikt vid detaljer-bra och dåligt

3. "lat" -av skämtarna: Jag är för lat för att göra fel för då måste jag ju göra om saker. Jag är också för lat för att skjuta upp saker till sista minuten för då måste jag ju stressa...

4. otålig/drivande/energisk/vill att nåt ska hända-bra och dåligt

5. Ärlig och rak kommunikation-kan vara bra och dåligt hehe....

6. Punktlig. "Jag missar aldrig en deadline men jag blir irriterad på folk som inte får koll på sin grej i tid eller åtminstone flaggar upp och ber om hjälp när de inte hinner med"

7. Utåtriktad-"jag är framåt, lite för bra på att snacka mycket, men har efter hand lärt mig hur viktigt det är att tona ner mig själv och lyssna på andra också"

8. "Jag har tusen idéer men jag hinner inte alltid slutföra eller sålla bland dem själv...."

Blah....välj nåt i högen bara och se glad ut...

Svar på tråden Sämsta egenskaper - Anställningsintervju