• Äppelblomma

Hur stort foster i vecka 8+3?

Hej hej :)

Hoppas någon har lite erfarenhet.
    Var på VUL i tisdags i vecka 8+3. Har haft missfall tidigare har jag varit så orolig att det skulle gå fel igen.
    I alla fall så såg man ett foster och jag fick höra hjärtslagen, 168 slag per minut tror jag det var.
    Däremot när de mätte fostret var det endast ca. 15 mm långt.
    Läkaren sa att det ligger inom ramen för vad som anses normalt och sa att den är liten kan bero på att ägglossning inföll senare.
    Är det någon som har erfarenhet av detta? Vill gärna veta om det är något att bli orolig över.

• Svar på tråden Hur stort foster i vecka 8+3?
  • Jesster

Det tror jag inte är något du behöver bekymra dig över. Man räknar ju BF efter sista mensens första dag, men det tar mellan 4-10 dagar för ett ägg att fästa i livmodern och celldelningen att komma igång ordentligt, därför kan det skilja ganska mycket på storlekarna när de är så små

♥ v.15 ♥
  • kalkprinsessan

eh, det är nog inget att oroa sig för ska du se. Va du glad för att du fick göra en vul, en annan kommer få gå här orolig och vänta på att dom ropar in en... Vad glad över din plutt där inne stället.

• syskondax

när jag gjorde vul i 9+2 så va min dotter 2.3 cm så jag tycker nog att ditt låter normalt

• Äppelblomma

Tack för era svar :)
    Skall försöka att inte oroa mig. Nu vet jag i alla fall att den "lilla" lever där inne.
    Har varit så orolig. Har inte så mycket symptom så har inte ens vetat säkert att jag är gravid.
    Det var väldigt roligt att se på VUL. Den är ju väldigt liten men ändå. Såg ett litet hjärta ticka och hörde hjärtslagen. Häftigt :)
    Vet ni om risken för missfall är mindre om man sett hjärtat slå?

• Jesster

Ja, risken för MF är betydligt mindre om man sett ett hjärta slå

♥ v.15 ♥
  • Novaliss

Min var 48 mm  i vecka 12.. vilken tur att ni kunde höra hjärtljuden så tidigt, trodde det var först betydligt senare det var möjligt! Lycka till!

• Loris

Jag gjorde UL i vecka 8, (hade blivit felberäknat, trodde jag låg mellan vecka 12-14 ) Bebis var 17mm :)

• Krizzy

Äppelblomma: Jag känner igen mig i det du säger. Jag har haft 2 missfall innan,nu är jag gravid igen,är i V.6 just nu.
    Vid andra missfallet så fick jag reda på att jag var rh-negativ(har med blodet att göra) Så min kropp stötte automatiskt bort fostret eftersom det var positivt. Men jag fick en spruta efteråt så denna gång ska det antagligen funka.

Men jag är fortfarande orolig,ska få göra ett vul nu den 4 Februari. Är orolig eftersom det enda symptomet som jag har är att jag känner stramningar och stickningar i magen.

• Sofi 79

Min var 16 mm och beräknades som 8+1. Hade själv ingen aning om vilken vecka jag var i på grund av ytterst oregelbunden mens...
    Fick du alltså höra hjärtslagen så tidigt? Har funderat om jag kan be bm om det när jag ska på inskrivning vecka 14. Då borde det vara grönt ju.

Svar på tråden Hur stort foster i vecka 8+3?