• Quinny

FRÅGA: Kan man "stämpla" på semestern??

Jag har aldrig stämplat förut, så jag har några "nybörjarfrågor" !

Om jag är arbetslös i sommar... Och får ersättning från A-kassan...
    Hur ofta skickar man in papper och dyl.?? Eller hur fungerar det rent praktiskt? Måste man vara hemma och kolla posten hela sommaren eller? Kan man åka utomlands en eller två veckor?

Tacksam för svar på mina (dumma?) frågor!

• Svar på tråden FRÅGA: Kan man "stämpla" på semestern??
  • Jindra

Bäst är väl alltid om du hör med din a-kassa, de vet ju bäst vad det gäller...

Jag tror inte att man rent teoretiskt kan vara på semester och stämpla samtidigt...du kan liksom inte skippa ett arbetsförmedlingen möte med ursäkten att du är på semester, då måste du nog låta bli att stämpla de dagarna...men jag vet inte säkert

Min akassa kan man stämpla via nätet...smidigt...

• bodis

Det är rätt olika arbetsförmedlingar emellan hur ofta du måste höra av dig. När du anmäler dig som arbetslös får du en handledare tilldelad. Hon/han avgör hur ofta du behöver "anmäla" dig hos arbetsförmedlingen. Det brukar vara ganska ont om personal i semestertid så söker du mycket jobb innan eller efter resan så är det nog inga problem. Men det är ju en risk man får avgöra själv. Jag har fått rapportera sökta jobb ungefär varannan månad.

• Tigerlinda

I princip (som jag har förstått det) så kan du inte åka på semester och stämlpa samtidigt eftersom du då inte står till arbetsmarkandens förfogande.
    Sen inte med det sagt att alla som är arbetslösa sitter hemma och vaktar brevlådan, man skickar väl in om 2 veckor eller 4 veckor åt gången i efterhand. så om du bara åker i "rätt" tid dvs inte när kassakorten skall skickas in så ska det väl inte vara några problem.

Men som sagt jag har ingen erfarnehet... någon annan som vet säkert kanske?

• tii

när ja skulle till kreta i augusti förra året så var ja tvungen o "avskriva" mej från arbetsförmedlingen dom två veckorna. så tyvärr så tror ja inte att du kan stämpla då. du måste kunna ta ett jobb om dom skulle erbjuda dej det, o de kan man ju inte om man är utomlands.

kramis

• Quinny

Min a-kassa (Handels) kan man sköta via nätet också...

Hur ofta måste man skicka "korten" då?

• Quinny

Hej tii!
    Ok, jag förstår att man _egentligen_ inte kan stämpla på semestern.
    Men, berättade du att du skulle åka på semester? Kan de typ ringa & kolla om man är hemma, eller?

• bodis

Alltså rent regelmässigt så får man inte åka på semester. A-kassan får man ju bara för att man står till arbetsmarknadens förfogande och man ska kunna hoppa in när som helst. Men om du kan göra det utan att nån märker det och väljer att göra det, är helt upp till dig.

• Glass

Min arbetsförmedling berättade att man får ha semester, men att man då inte får några pengar de dagarna. Man är fortfarande inskriven på arbetsförmedlingen, men stämplar inte de dagarna

• tii

Quinny:

om du är arbetslös så får du ju göra en individuell handlingsplan, där de står var du gjort tidigare, var du kan söka jobb, o inom vilka områden.
    kommer de då upp ett jobb som dom på af tycker att du ska söka eller ta, med omedelbar verkan, så måste dom kunna nå dej o du ska kunna ta arbetet. säjer du nej till det så blir de indragen a-kassa.
    det är dock väldit ovanlit att dom ringer så, men de kan hända.

ja hade sommarjobb då, så då var ja tvungen att säja att ja skulle utomland eftersom ja tackat nej till dom två sista veckorna av semestern.

man kan ju chansa.. fast de kanske inte är så kul om dom kommer på det.

• Quinny

Tack för alla svar -nu vet jag vad som gäller!!!

• Mariaterese

Det af inte vet har dom sällan ont av.. måste inte berätta precis allt.. du kunde ju lika gärna vara i affären när dom ringer och man är inte kontaktbar jämt eller hur? Så åk på semester o låt dom inte veta nåt... Hade jag gjort!

• Quinny

Halloj ni som är med i HANDELS!

När skickar man in sina "kort" ditt A-kassan under jul/nyår? Jag är bortrest under nyår... Hoppas ngn vet!

Svar på tråden FRÅGA: Kan man "stämpla" på semestern??