• Boblins

Nasonex mot nästäppa när börjar den hjälpa???

Har fått nasonex mot min nästäppa som är orsakad av för långvarig användning av näsdropparna nezeril
    Jag började ta nasonex igår men var ändå stentäppt i näsan på natten. Är någon kunnig i detta. När börjar de hjälpa? Står snart inte ut. Hjälper inte nasonex mot nästäppa?
    Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Nasonex mot nästäppa när börjar den hjälpa???
  • Sara Li

Det undrar jag också... både doktorn och andra jag känner som använt Nasonex säger att det är sååå bra men jag vet inte... min nästäppa släppte då inte. Jag använde då Otrivin som komplement, och då släppte det ju... den det var ju Otrivinets förtjänst! Min doktor sa att vanligt nässpray kunde försämra effekten av Nasonex. Då testade jag att inte använda Otrivin på ett par dagar, sedan släppte nästäppan. Men man vill ju att den ska släppa direkt!!!

Annars är Rinexin-tabletter ett bra sätt att bli av med nästäppa. De är lika bra som nässpray tycker jag.

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • o0Mia0o

hej hej.

när jag fått nasonex har det varit i slemhinne avsvällande syfte. alltså inte mot nästäppa faktiskt...
    jag har fått det för att jag lätt blir svullen i näsgångarna och halsen under allergisäsongen....

• Godisgossen

Märkligt, men jag har fått det pga allergi och det funkar jättebra mot allergi alltså...
    Det är emot allergi och inte överanvändning emot näsdroppar o dyl. 
    Du får stå ut ett tag utan att köra en massa i näsan o blir det inte bättre så småningom gå till dr.. Slemhinnorna behöver tid at återhämta sig, de har blivit beroende av avsvällande medel... Lycka till

• favoritfaster

Nässpray är i högsta grad beroendeframkallande och använder man det en längre tid så blir man täppt i näsan när man inte tar det, för att kroppen inte själv kan reglera slemhinnesvällningen. Det enda du kan göra är att avvakta, uthärda den där nästäppan ett tag för så småningom lägger det sig av sig själv, men det är vidrigt på vägen dit. Jag har genomgått denna avvänjning och det är allt annat än roligt, själv använde jag Renässans som inte heller funkade speciellt bra, men man kände sig i alla fall inte lika torr i näsan som jag gjorde utan något alls.

• Boblins

Är det ingen här som fått det mot nästäppa, eller som blivit av med nästäppan?

• blipblop

Min man har fått det för att det ska vara avsvällande för näsan.
    Men, sanningen är att det blir ingen förbättring.

Mitt tips för att kunna sluta med nässpray är att bara ta det till natten och då endast i en näsborre. Dgatid får man härda ut, eller ta en gång i en näsborre. (Samma näsborre)

När så den andra näsborrens beroende har lagt sig så kan man ta itu med den kvarvarande, eftersom man ändå kan andas.

• Sara Li
    Mia maräng skrev 2008-01-24 14:08:25 följande:
    hej hej.när jag fått nasonex har det varit i slemhinne avsvällande syfte. alltså inte mot nästäppa faktiskt...jag har fått det för att jag lätt blir svullen i näsgångarna och halsen under allergisäsongen....
    Beror inte nästäppa på att man har svullna slemhinnor i näsan då???
    Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Boblins

Tänker som dig Sara li att nästäppan beror på att slemhinnorna är svullna.
    Nezeril t.ex är ju också slemhinne avsvällande.

• Boblins

Har glömt berätta för er att när jag tagit nasonex ett dygn så var ALL nästäppa borta! Har tagit den en veckan ca och slutat nu. Är helt fri från nästäppa! Det tog tydligen det dygnet för den att hjälpa, men det var det värt!

• chill72

Hej! såg att det hade funkat nu, men tänkte bara tala om att jag har fått Nasonex utskrivet pga nästäppa som berodde på långvarigt användande av Otrivin nässpray. Det funkar jättebra, men jag brukar få använda både och till kvällen de första två dagarna och sedan "fasa ut" användandet av Nasonex. Nu har jag köpt Renässans och faktiskt klarat flera kvällar av nästäppa med hjälp av den starka versionen av den sprayen. Så mitt tips är att nästa gång du blir förkyld, testa Renässans som man inte kan bli beroende av.

Svar på tråden Nasonex mot nästäppa när börjar den hjälpa???