• cooki

Ta fram trägolv

Vi bor i ett äldre hus och misstänker att det finns gamla trägolv under alla hemska plastmattor och är väldigt sugna på att ta fram dem. Men då vi hyr har vi inte lust att göra det själva om det är alldeles för dyrt.

Så hur mycket kostar det på ett ungefär, hur jobbigt är det, och kan man veta om det finns trägolv under utan att ta bort plastmattan?

♥ Noah 061218 ♥
  • Svar på tråden Ta fram trägolv
  • izzi

Försök lyfta på ett hörn av plastmattan - man kan enkelt lägga tillbaka igen utan att det syns. Är det ett gammalt hus är det garanterat trävgolv, men de kan ju vara i dåligt skick. Kan också finnas flera "lager". Vi hade både kork och plastmatta. Vi hyrde en maskin över en helg och gjorde jobbet själva. Det som kostar är själva slipbanden. Så allt beror på hur mycket som ska slipas.

• cooki

Jag har kollat under plastmattan i garderoben, där låg det trägolv. Sen kollade jag i hallen och sovrummet lite försiktigt förut idag, men det såg ut som golvspånskiva.
    Jag som ville ha fina trägolv..

Men det kanske är så att eftersom man inte ska "bo" i garderoben har de inte varit lika petiga utan lagt mattan direkt på golvet, medans de i hall osv varit mer noga med att få det rakt!? Långsökt kanske?

Vad kostade det för er och hur mycket gjorde ni?

♥ Noah 061218 ♥
  • plutto

På våra golv hade de lagt typ masonitskivor under plastmattan. Tyvärr var det ju massor med spikhål i trägolvet pga detta. I hallen har vi valt att måla trägolvet. Det blev jättefint faktiskt.

cooki skrev 2008-01-24 22:33:08 följande:
    Jag har kollat under plastmattan i garderoben, där låg det trägolv. Sen kollade jag i hallen och sovrummet lite försiktigt förut idag, men det såg ut som golvspånskiva. Jag som ville ha fina trägolv..Men det kanske är så att eftersom man inte ska "bo" i garderoben har de inte varit lika petiga utan lagt mattan direkt på golvet, medans de i hall osv varit mer noga med att få det rakt!? Långsökt kanske? Vad kostade det för er och hur mycket gjorde ni?
  • cooki

Jaa, är lite sugen på ett vitt trägolv.

Men hur är trägolv mot barn? Det är väl inte det skönaste att krypa på kanske!?

♥ Noah 061218 ♥
  • plutto

Det är nog ingen fara med krypandet. Min son har i alla fall krypit på våra trägolv utan klagomål...
    Det som kan bli tråkigt är ju om det är stora glipor mellan brädorna och att det blir golvdrag. Så har vi i vardagsrummet... Vi har pratat om att bryta upp golvet och isolera med lösull och sedan lägga tillbaks brädorna lite tätare. Men det är ju inte så att det saknas projekt i huset och golven är inte prio ett just nu...

Svar på tråden Ta fram trägolv