• Lady X

Toppigt och platt huvud - går det bort?

Man hittar alltid ngt att oroa sig för...

Min tös på tre månader har ett ganska toppigt/högt huvud av att ha legat mkt på rygg. Har platt bakhuvud och huvudet har liksom tryckts uppåt så att det ser toppigt ut. Svårt att förklara. Försöker ha henne så lite som möjligt på rygg men det går ju inte att undvika helt. Hur kul är det att ligga på sidan under babygymmet tillexempel!

Försvinner den konstiga huvudformen? Om inte när är det försent att behandla med tex starbandhjälm (det vill man ju helst slippa)?

• Svar på tråden Toppigt och platt huvud - går det bort?
  • Jonsi

Min son föddes med väldigt toppigt huvud, hade legat fixerad länge. Nu är han fem månader och det har försvunnit helt. Jag tror inte du behöver oroa dig, men kolla med BVC om du känner dig bekymrad.

• Weird One

Numera rekommenderar BVC att barnen ska ligga på rygg med en kudde under sig.
    Just för att undvika platt huvudform.

Jag tror inte platt huvud försvinner, men jag är inte säker.
    Fråga på bvc

Jag älskar mina barn, men ibland tycker jag inte om dem.
  • Cilla77

Kudde hjälper ju inte helt mot platt huvud. Våran tös har haft kudde i sängen men är ändå lite platt.

• msRose

Precis så ser min son ut. Vi fick remiss till sjukgymnast men hon sa att det var lite - det tyckte inte vi.
    Men vi fick tips om att köpa kudde från minimundus och att han alltid ska ha den kudden när han ligger på rygg. Hon sa även att det skulle rätta till sig när han sitter mer.

Och när han var 5 månader satt han och nu (3 veckor senare!!!) ser det mycket bättre ut!! Han är fortsatt toppig och lite blatt - men man ser att huvudet börjar rundas nerifrån nacken och uppåt.

För övrigt sa sjukgymnasten att man int kan ha hjälm för den typen av huvudform. Man kan ju inte spänna något så hårt runt hakan. Hjälm är mer för sneda huvuden.

• september 01

Min killa hade också platt bakhuvud..gissa om man var orolig och läste en massa hemska forum på nätet.. Men så fort han gillade att ligga på mage (det tog tid) blev det aningen bättre och nu när han sitter (7 mån) så har han blivit rund om huvudet!

Oroa dig inte och använd kudde när han e ryggliggandes, fick ett tips om kudde, den ska vara så pass "hård" att när du trycker dina knytna händer på kuddens kortsida så ska du inte känna dom mot varandra, då e den perfekt!Glad Skippa också att din flicka sitter i babysitter för då belastas både rygg och huvud fel.

Svar på tråden Toppigt och platt huvud - går det bort?