• Kaya

Jag vill ta bort mitt åderbråck!

Jag har ett åderbråck på ena benet efter mina två graviditeter och jag vill ta bort det. Mest för att det är fult, men också för att det "spänner" i det ibland när jag sitter länge, när jag har tränat osv.

Min kusin tog bort ett liknande för ett par år sen och fick jättebra resultat (hon var då i samma ålder, också två barn osv).

MEN på vårdcentralen fnyser man bara åt mig och säger att såna där tar man inte bort... vart söker man sig då? Måste man betala själv om man går genom nån annan än vårdcentralen? Och är det värt det, nån som har gjort det? Min kusin sa att det var MYCKET smärta och hon blev typ sängliggande en vecka eller så och måste ha hjälp av sin mamma med barnen, men hon tyckte det var 100% värt det.

RÅD?

K

• Svar på tråden Jag vill ta bort mitt åderbråck!
  • Dame72

Ja du. Endera söker du en annan läkare för att få en remiss skriven till kirurgkliniken. Där är det sen en kärlkirurg som ska bedömma om du behöver opas.
    Annars får du betala själv. Sök på åderbråck, det finns många kliniker som grejar med sånt. Och flera olika metoder.
    Står själv i kö för op, men jag har ett extra kärl som är verifierat via ultraljud, men jag ska ner i vikt först för att få så bra resultat som möjligt.
    Har man anlag för åderbråck som kommer dom tyvärr ganska säkert åter med tiden, tyvärr.
    Har du inte besvär av det (mer än det du beskriver) lär det nog bli svårt att få en op betald via landstinget, det är ju prioriteringar hela tiden.
    /Anna

Kaya skrev 2008-01-24 16:45:20 följande:
    Ingen? Puffar lite...
Svar på tråden Jag vill ta bort mitt åderbråck!