• majka79

Käckt svar till alla "är du gravid"-frågor

Mina arbetskamrater börjar så sakteligen gå mig ordentligt på nerverna. Det går nästan inte en dag då jag inte får frågan "är du gravid"? Och jag tycker inte ens jag har mycket mage.... Men värst av allt är att jag för ca 2 v haft mf och att få en sån fråga är direkt ett slag under bältet. Men jag finner inga ord när jag får en sån fråga..helst skulle jag vilja säga något käckt som "ja, och hur är det med ditt sexliv?" Men får bara tunghäfta, samtidigt som man är så ledsen för man blir ju påmind om det man precis varit med om...men vill inte hellre att alla ska veta att jag precis haft mf..

Nån som vet ett bra sätt att hantera alla dessa nyfikna människorna???

• Svar på tråden Käckt svar till alla "är du gravid"-frågor
  • Valkyriah

Först vill jag säga att jag är ledsen för ditt missfall.

Du kan ju säga något i stil med "Nämen,vilket sammanträffande Jag tänkte precis fråga dig samma sak"

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • gajjja

hej, först...ja e lessen för ditt missfall! Har inget bra svar men ja skulle oxå behöva nått bra att svara tebax... under dom 8 mån som gått har ja försökt bli gravid... å under dom 8 mån har ja fått den frågan flera gånger! Man blir bara så himla lessen! Kram till dej! hoppas de går bättre nästa gång!

• majka79

Jag var faktiskt rädd för att gå tillbaka till jobbet efter mf för hur jag skulle reagera om jag får frågan..och gissa om jag fick..av två personer!! Jag skojade bort det, typ "oj har jag ätit så många bullar" men ville helst börja gråta

Vi hade ju också försökt i 7 mån innan jag blev gravid, men tyvärr blev det som det blev.

Lycka till dig med med bebistillverkningen...snart så är det säkert din (och min) tur!!!

gajjja skrev 2008-01-24 17:02:00 följande:
    hej, först...ja e lessen för ditt missfall! Har inget bra svar men ja skulle oxå behöva nått bra att svara tebax... under dom 8 mån som gått har ja försökt bli gravid... å under dom 8 mån har ja fått den frågan flera gånger! Man blir bara så himla lessen! Kram till dej! hoppas de går bättre nästa gång!
  • Kindibary

Senast idag fick jag den frågan. Jag slutade med p-piller i september. Känns som att jag fått den frågan ofta sedan dess. Jag är så dålig på att ljuga, svarar alltid nej och kommer att göra det tills jag får ett plus och är i typ 3 månaden. Om de går att hålla sig så länge. Jag behöver oxå ett annat svar en kort och gott "nej". Ibland lägger jag till "ser jag så tjock ut", men den är inte så bra =)

Hoppas någon kommer med ett annat alternativ, Valkyriahs förslag ska jag ha i tanken nästa gång. =)

• atena100

Hej! Är ledsen för ditt mf. Jag fick mf i augusti v.6.
    Jag hade inte berättat det på jobbet, just för den risken och anledningen av att det var för tidigt. Och för att slippa ev. frågor och blickar på magen, " Att när e det dags igen då" eller är du gravid nu då", typ....
    Hade du berättat det på ditt jobb? Vilken v. fick du mf i?
    *styrkekram*

• Dimitra

Här finns ett etikettstips på hur man bemöter nosiga frågor om barnplanering:
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=727050&viewAll=true

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Lalalong

Ledsen över ditt mf..

Ang svar så har jag en kompis som hade ett kul svar (Hon var gravid men detta var i perioden när det började synas men det kunde egentligen lika bra vara en liten tjockismage)
    När någon fråga henne "Åh, är du gravid?" så svarade hon med mycket förolämpad ton
    "Nä vaddå, tycker du att jag är tjock eller??".
    Kan säga att det var rätt tysta efter det

• Abrakadabra

Beklagar missfallet!

Jag tycker att det är en väldigt ohyfsad fråga så jag skulle inte dra mig för att vara tydlig (möjligen ohyfsat) tillbaka:
    "Nej, och jag vill inte få den typen av frågor. Om jag blir gravid så berättar jag det när jag i så fall känner mig redo."

Om de framhärdar på ett otrevligt sätt skulle jag t.o.m. kunna dra till med "att du är nyfiken betyder inte att du har rätt att veta".

Men, man ska ju jobba med dem också och ofta så är ju frågorna inte illasinnade, så eventuell tilläggskommentar skulle nog mest bli en upprepning av den första "nej, jag vill inte prata om det, om jag blir gravid så är det min sak att avgöra när jag ska berätta om det".

• Loopington

Jag har aldrig förstått människor dom frågar folk om de är gravida. Vad har de med det att göra?? Dessutom är det förolämpande om de har fel.

Svar på tråden Käckt svar till alla "är du gravid"-frågor