• Tilt

Räkor och... räckor och... *sliter i håret*

Jo, imorgon, då kommer det ett ganska stort gäng hit och ska käka lite lättare mat. Jag vet att många av dom verkligen är förtjusta i räkor. Så det kommer bli Grillade räkor och lite andra "tapas-former" på räkor och tigerräkor samt lite dipper, bröd, gott vin mm.

Men eftersom det är ganska många människor (drygt 10) så kommer det bli extremt många kilo räkor om alla ska stilla hungern och eftersom jag inte har något avtal med någon skum fiskegubbe i hamnen så tänkte jag komplettera räkorna med någonting, men då till min fråga, med vad?

Vad passar egentligen till en sådan meny med i stort sätt bara räkor i olika former.

Ska man ha någon soppa? Ska soppan vara som förrätt då eller undertiden? Räkorna kan inte vara förrätt då dom är huvuddelen nämligen.

Ska man göra någonting annat? Typ pajer... eller liknande? Fast jag hatar att göra paj. Jag har en förmåga att just paja pajer, jag är helt hopplös när det kommer till detta.

Är det någon som har förslag?

• Svar på tråden Räkor och... räckor och... *sliter i håret*
  • Mollymajs

Du kanske kan göra nån pasta med sås att äta först o sen ta räkorna som "snacks" Annars kan du lyxa till en enkel pastasallad med lite soltorkade tomater o feta. Paj är ju en bra sak men det hade du ju själp som förslag.salads buffe brukar va poppis.

• Ariel o Melodys Mom

Med tanke på allt du räknat upp och att du skriver att det ska vara en lättare måltid så skulle jag rekommendera en fräsch sallad.

• Tilt

2 salladstips, ja, det vore nog faktiskt ganska lämpligt.
    Jag har inte ens tänkt på det gröna. hmm ska leta upp någonting roligt. Tack så mycket!

• Mollymajs

En god pasta sallad vi brukar göra då o då är. Koka valfri pasta. Skär kassler eller rökt bog/ skinka i smala stavar. skär morötter i liknande stavar Skör salladslök eller gul lök i små bitar. Blanda allt med pastan. Häll i lite olivolja, pressad citron, hackad dill salt o peppar. Blanda i motzarella i bitar.

Den är kanon god.

• Miss Cee
    Millan83 skrev 2008-01-24 17:54:25 följande:
    pajer! västerbotten funkar väl?
    Ostpaj var min första tanke. Kompletterar skaldjur jättebra.
  • Susidus

En matig sallad kanske?
    Gjorden en mycket god och enkel sallad från Arlas hemsida i helgen. Linser och bönor tillsammans med ruccola och en god senapsdressing.

www.arla.se/Default____17653.aspx

• Tess76

Förutom de bra förslag du fått, så ställ grisinipinnar i glas.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • mejram

vitlöksbröd

oliver

avocado skuren i småbitar med dressing av pesto, vitlök och olivolja

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • Kenzie

Gazpacho är väldigt gott till räkor. Jag gör nästan alltid det när jag serverar tapas.

Älskade Theodor 060329
Svar på tråden Räkor och... räckor och... *sliter i håret*