• Anonym (Ledsen)

Bevittning av testamente

Är så ledsen. Ska enligt testamte få ärva ett hus efter en släkting som inte hade några egna barn. Han avled i somras. En annan släkting ogillar detta och vill strida om huset. Hon är ingen bröstarvinge och har ingen laglig rätt till det.

Testamentet är bevittnat av två medarbetare på en begravningsbyrå och testamentet är skrivet av en advokat. Nu har medarbetarna på begravningsbyrån varit till tingsrätten dit de blivit kallade av släktingen. De menar att de gjort fel och att båda inte varit närvarande när de skrev under vilket innebär att testamentet är ogiltigt!

Har de inget slags ansvar och är det inte väldigt konstigt att de inte är införstådda i testamentesreglerna?

Någon som vet om/vad vi kan göra?

• Svar på tråden Bevittning av testamente
  • anzita

Jag måste ha missuppfattat dig, man måste väl vara närvarande för att kunna skriva på?
    Det enda man måste bevittna är testators (din släktnings) namnteckning är egenhändigt skrivet och vid hans sinnens fulla bruk. Då måste de ha sett honom skriva på. Det andra att de ska ha varit medvetna om att det är ett testamente de bevittnar.

Antar att vittnena inte sett din släktning skriva på egenhändigt.
    Jättetråkigt.

Kanske ska du också skaffa dig en advokat så dina rättigheter inte förbises. Den här andra släktingen som inte är nöjd har ju ingen självklar rätt att ärva, det beror på hur släktskapsförhållandena är. Det är lite komplicerat vilket jag tycker kräver en jurists kunskaper.

• Anonym (Ledsen)

Tack för svar!

Min mamma som var med vid bevittningen för fem år sedan menar att både testatorn och de båda medarbetarna på begravningsbyrån var närvarande vid tillfället. Det är därför vi är så ledsna. Hur kan de överhuvudtaget komma ihåg vad som skedde för fem år sedan? Eller de verkar ju tydligen inte göra det utan uttalar sig fel. Och hur kan de som de menar skriva under ett papper utan att veta om reglerna?

• Birgitta2

Hur står du i förhållande till släktingen. Och vad står den andra i förhållande till släktingen. Vilket släktskap har ni?

• Anonym (Ledsen)

Släktingen är min avlidne fars farbror. Egentligen var huset testamenterat till min far, men när han gick bort skrevs ett nytt. Vi har alltså två testamenten och begravningsbyrån har bevittnat båda. Nu menar de att de gjort fel båda gångerna, vilket är orimligt!

Den stridande släktingen är en kusin till pappa, dvs farbroderns brorsdotter. Farbrodern och hans fru hade inga barn själva.

• Birgitta2

DÅ har ingen av er rätt till huset om testamentet skulle vara ogiltigt. Då går det till allmänna arvsfonden om inga syskon eller föräldrar till den avlidne finns.

Om din mor under ed kan säga i tingsrätten att hon faktiskt var närvarande när testamentet skrevs och bevittnades av dessa två på begravningsbyrån så borde tingsrätten döma till er förmån.

• Anonym (Ledsen)

Syskon finns.

Jag hoppas att du har rätt och att de dömer till vår förmån. Blir bara så ledsen och tappar all ork när det ska bråkas.

• Birgitta2

Förresten, jag var för snabb där tror jag. Om testamentet förklaras ogiltigt finns efterarvingar om hon är brorsdotter till din fars farbror. Syskonbarn ärver normalt om inget testamente finns och inga bröstarvingar finns. Aj aj. Finns fler syskonbarn, så skall dessa i så fall dela på huset eller försäljningspengarna. Men försök se till att testamentet är giltigt. Och det kan ju faktiskt din mor vittna om.

• Anonym (Ledsen)

Ja, jag hoppas att det kan bli så. Det är ju fem år sedan och kanske svårt att komma ihåg exakt hur det var.

Men är det inte konstigt att en begravningsbyrå kan göra sådana misstag?

Det känns nästan som om den stridande släktingen kan ha mutat/hotat dem på något vis, det skulle inte förvåna mig! Men det kanske är långsökt...

• Birgitta2

Anonym (Ledsen) skrev 2008-01-24 18:39:56 följande:

Ja, jag hoppas att det kan bli så. Det är ju fem år sedan och kanske svårt att komma ihåg exakt hur det var.Men är det inte konstigt att en begravningsbyrå kan göra sådana misstag?Det känns nästan som om den stridande släktingen kan ha mutat/hotat dem på något vis, det skulle inte förvåna mig! Men det kanske är långsökt...
    Påstår begravningsbyrån att de INTE var närvarande när testamentet skrevs på av testatorn?
  • Anonym (Ledsen)

Både det och att de inte var närvarnade när den andre skrev på. Trots att det står på testamentet precis ovanför deras underskrifter att de intygar att testatorn och de båda var där, mycket konstigt!

• Birgitta2

Låter ju mycket mycket märkligt. Testamentet borde gälla. Men såna här strider kan vara svåra att reda ut. Så det blir nog upp till rådman och nämndemän. Jag kan inte se att ni kan göra något mer än att se till att din mor får vittna. Och sen blir det den som är mest trovärdig som rätten kommer gå på.

Fy fasen för arvstvister.

• Anonym (Ledsen)

Tack för ditt svar! Vi får ta kontakt med en advokat tror jag, har tio dagar! Ni får hålla tummarna!

• Anonym (jurist)

Testamentsvittnen måste inte se när testatorn skriver under testamentet. Det räcker att testatorn "vidkänns sin namnteckning", alltså säger att det är hans/hennes namteckning som står på testamentet.
    Jag tycker att det låter som ett desperat försök att komma åt tillgångarna. Och begravningsbyråer brukar ha väldigt bra koll på vad som gäller för testamente. Om testamentsvittnena har varit i tingsrätten och sagt vid förhandlingen där att de var närvarande så borde det inte vara något bekymmer. Man skriver ju en formell harang i testamentet som vittnena skriver under och där garanterar man att det gått rätt till. Därför ska det mycket till för att få ett testamente ogiltigförklarat av den anledningen.

• Anonym (Ledsen)

jursiten, tack för ditt svar! Vittnena menar att de inte varit närvarnade vid samma tillfälle, den enar menar till och med att den inte sett det första vittnet underteckna. Det är det som är så konstigt med tanke på att de arbetar på en begravningsbyrå sedan 20 år tillbaka och inte vet reglerna. Och det står dessutom på testamentet att de alla måste närvara.

Det är ett mycket desperat försök av vår släkting, hon går helt emot farbroderns vilja.

• Birgitta2

Anonym (Ledsen) skrev 2008-01-25 07:23:57 följande:

jursiten, tack för ditt svar! Vittnena menar att de inte varit närvarnade vid samma tillfälle, den enar menar till och med att den inte sett det första vittnet underteckna. Det är det som är så konstigt med tanke på att de arbetar på en begravningsbyrå sedan 20 år tillbaka och inte vet reglerna. Och det står dessutom på testamentet att de alla måste närvara.Det är ett mycket desperat försök av vår släkting, hon går helt emot farbroderns vilja.
    Det där med att det är en begravningsbyrå garanterar inte kunnighet. Efter min farbror så anlitade vi begravningsbyrån. Vi var tvungna att byta boupptecknare för hon var helt okunnig. Och dessutom otrevlig.
  • Anonym (jurist)
    Birgitta2 skrev 2008-01-25 08:39:28 följande:
    Det där med att det är en begravningsbyrå garanterar inte kunnighet. Efter min farbror så anlitade vi begravningsbyrån. Vi var tvungna att byta boupptecknare för hon var helt okunnig. Och dessutom otrevlig.
    Det finns aldrig garantier, jag har stött på advokater som är helt okunniga också. Men som jag skrev så brukar de veta vad de sysslar med.
  • Anonym (jurist)

jursiten, tack för ditt svar! Vittnena menar att de inte varit närvarnade vid samma tillfälle, den enar menar till och med att den inte sett det första vittnet underteckna. Det är det som är så konstigt med tanke på att de arbetar på en begravningsbyrå sedan 20 år tillbaka och inte vet reglerna. Och det står dessutom på testamentet att de alla måste närvara.Det är ett mycket desperat försök av vår släkting, hon går helt emot farbroderns vilja.
    Jag håller tummarna för att det går bra för dig!
  • äppelmos

en domstol tar alltid hänsyn till den avlidnes sista vilja.
    Det finns ett fall har jag för mig, där den avlidne skrev ett nytt testamente på ett toalettpapper strax innan han dog, detta var inte bevittnat men godkändes ändå som testamente eftersom man kunde bevisa att det var hans handstil.

Så ännu är inte sista spiken slagen i ditt fall!

• Anonym (Ledsen)

Äppelmos, tack! Då kanske det inte är kört! Vi har två testamenten plus ett hadnskrivet gåvobrev som inte är juridiskt giltigt men ändå. Sedan har vi åtmisntone två släktingar som kan intyga att deta var farbroderns yttersta vilja.

Svar på tråden Bevittning av testamente