Boendekostnad med fjärrvärme?
Jag är nyfiken på vad boendekostanden för två personer i ett litet 1,5 plans hus på ca 100-120kvm kan kosta om man har fjärrvärme som uppvärmning?
Jag är nyfiken på vad boendekostanden för två personer i ett litet 1,5 plans hus på ca 100-120kvm kan kosta om man har fjärrvärme som uppvärmning?
Denna månad betalar vi 3100, har hus på ca 110kvm, 2vuxna och 2barn. På sommaren ligger räkningen på ca 1500/mån om inte jag minns fel.
Vi har precis dragit fjärrvärme till vårt hus som vi snart flyttar in i, sambon är rörmokare. SÅ banken räknade 2000kr i drift varje månad istället för 3000kr. Huset är då 240kvm.
TS, betalar ca 4000 i lån oxå. Dvs denna månad låg vi på dryga 7000.
AnnaGBG, det ingår ju lite annat oxå som sophämtning. Ingår det nåt mer tro? Varmvatten går det åt mkt hät hemma, vi duchar ofta och varmt.
Kommer inte riktigt ihåg (skrev ju "om inte jag minns fel") men däromkring var det nog.
Vårt hus är på 140 kvm och drar ca 25 MWh/år.
För det betlar vi ca 1500 kr/månad.
Ni som skriver här, räknar ni bara med uppvärmning eller HELA driftkostnaden förutom lån? Alltså exempelvis vatten, sophämtning m.m.
Vi har ett 1,5-plans radhus på 118 kvadrat som vi bor 2 personer i. Vi betalar mellan 400 och 1000 kr per månad för fjärrvärmen bara, beroende på årstid. MEN vi har märkt att de debiterar för mer än vi gör av med, så vi brukar rapportera in mätarställning ett par månader per år och då blir det några hundra billigare räkning månaden efter.
Jag betalar för allt mellan 7000-8000 kr / månad beror på årstiden inkusive lån mm
Men lån osv kan man ju inte skriva med...? Det blir ju helgalet då hus i storleken som TS pratar om, på vissa ställen går på 3,5 miljoner och på andra 700 000.
Det blir ju bara galet missvisande i en jämförelde?
Jag råkade skriva "in" tidigare, då trodde ni kaske att ni skulle räkna med lån. Men två bokstäver försvann INTE ska det stå. Alltså iga lån medräknande. Bara uppvärmning, hushållsel, vatten, sophämtning m.m.
Anonym (nyfiken) skrev 2008-01-26 17:12:21 följande:
Bor i ett 1/5 plans på 127 kwm 2 personer, där kostar det per månad: fjärrvärme sommar 500kr vinter 1500kr, el 500-700kr, vatten och sopor 800kr