• sisley

Kan man ha mörka jeans på en begravning?

Jag ska på begravning på onsdag och har inget lämpligt att ta på mig. Jag födde barn för exakt två månader sedan och kommer därför inte i den dräkt som jag tänkt ha på mig. Jag kommer dock i mina mörka jeans men det känns lite konstigt att ha på sig det på en begravning samtidigt som jag vägrar att köpa ngt trist bara för att ha på mig just den dagen.
    Hur skulle ni reagera på mitt klädval om ni var på begravningen?

• Svar på tråden Kan man ha mörka jeans på en begravning?
  • Isanna

Personligen sikulle jag inte gå i jeans på en begravning. Känns helt fel.

• Ulle73

Vad menar du med mörka jeans? Är det svarta eller mörka denimfärgade? Är de svarta så hade jag nog kunnat göra det...

Jag har varit på massor av begravningar (tyvärr...) och folk kan ha på sig allt möjligt. Det är ju egentligen inte det som är det viktiga utan tanken. Ta det som känns rätt.

• mammutten81

Svarta jeans är helt okej, det är din närvaro som är viktig, så länge du är hel och ren!

• sötasofie

Jag skulle nog inte komma i jeans till begravning, men jag skulle inte heller gå och köpa mig en svart utstyrsel om det inte vore en väldigt närstående.

När jag tänker på det så har jag aldrig burit svart till begravning överhuvudtaget, utan oftast burit marinblått, det är helt korrekt enligt etikettregler. Har du ingenting kan du kanske låna av någon kompis?

• Anna70

Jag är gravid i v. 32 och var på begravning för ett par veckor sedan. Köpte en jättefin klänning på Kupan för 60 kr, så den gör ju inget om jag inte vill använda igen. F.ö. har jag ingen som helst aning om någon av de andra gästerna hade jeans, och för mig hade de gärna fått ha det. Jag var en av de närmast anhöriga på den begravningen. Jag fick endel frågor om klädsel innan, om du känner de närmast anhöriga kanske du kan höra dig för?

• sisley

Tack för era svar! Det slutade med att jag lånade ett par svarta byxor av min syster.

Svar på tråden Kan man ha mörka jeans på en begravning?