• Anonym (Junkie)

Tramadol mot depression?

Jag har haft depressioner under många år men inte förstått det själv förrän runt 2001. Då fick jag nån slags "prozac" (kommer inte ihåg vad det hette) utskrivet och käkade det i ca 2-3 år. Jag blev klart bättre MEN sexlusten avtog rejält och efter 1 år ung. var jag TVUNGEN att ta medicinen annars blev jag hel yr i skallen och mådde dåligt. Det tog ett halvår att sluta. Så jag vill inte börja med det igen. Till saken: När jag fick tillfällig ryggverk skrev läkaren ut Tramadol 3x50mg/dag, jag gillade det inte, blev yr i skallen så jag drog ner dosen till
    1x50mg/dag och till min förvåning verkar det bota mina depresioner. Om jag tar en tablett runt kl 10.00 mår jag "bra" (inte drogad) hela dagen, och sover till och med gott om natten. Jag berättade det här för min läkare som tyckte det lät bra så nu ska jag köra på med MAX 1x50mg/dag.
    Själv tycker jag det känns lite "knarkigt" så jag tar (bara) en tablett 2-4 dagar i veckan.
    Hur kan det bli så här? Låg dos verkmedicin som "botar" depression?

• Svar på tråden Tramadol mot depression?
  • Andreas B

Låter mycket märkligt då tramadol huvudsakligen inte verkar på de ställen som är påverkade av depressionen. Enda anledningen till en depressionshämmande effekt skulle vara att en bieffekt är ökad seratoninfrisättning. Men i så fall så vore ett SSRI preparat betydligt bättre.

• Anonym (Junkie)

Andreas B skrev 2008-01-24 19:36:14 följande:

Låter mycket märkligt då tramadol huvudsakligen inte verkar på de ställen som är påverkade av depressionen. Enda anledningen till en depressionshämmande effekt skulle vara att en bieffekt är ökad seratoninfrisättning. Men i så fall så vore ett SSRI preparat betydligt bättre.
    Vad är ett SSRI preparat?
  • Andreas B

Anonym (Junkie) skrev 2008-01-24 19:38:23 följande:

Andreas B skrev 2008-01-24 19:36:14 följande:Vad är ett SSRI preparat?
    SSRI är vårdslang för "Selektiv Seratonin återupptags hämmare". De fördröjer återupptaget av seratonin något som hjälper mot depression. Majoriteten av dagens preparat mot depression är baserad på just detta och då är det lite märkligt att du mår skit av prozac men kanon av Tramadol.
    Tugga du låga doser av Tramadol om du tycker att det hjälper,50mg/dag blir du inte pundare på.
  • Anonym (hmmm)

Tramadol ges främst till cancersjuka & folk med svårt smärta tycker de verkar märkliggt att du fått de mot depressioner. Men säger läkarn de är ok så är de väl bara att tugga på & må bra

• Okänt

Anonym (hmmm) skrev 2008-01-24 20:03:42 följande:

Tramadol ges främst till cancersjuka & folk med svårt smärta tycker de verkar märkliggt att du fått de mot depressioner. Men säger läkarn de är ok så är de väl bara att tugga på & må bra
    Läs texten en gång till och gör det sakta...
    TS skrev att h*n fick Tramadol utskrivet för tillfällig ryggvärk...

Jag tar med tramadol fast 3x100 mg/dag och ibland flera för en pajad axel och det är en underbar medicin för jag har så svåra smärtor så att jag har haft svårt att kunna sova men nu funkar det jättebra...
  • Anonym (hmmm)
    Okänt skrev 2008-01-24 20:10:16 följande:
    Anonym (hmmm) skrev 2008-01-24 20:03:42 följande:Läs texten en gång till och gör det sakta...TS skrev att h*n fick Tramadol utskrivet för tillfällig ryggvärk...Jag tar med tramadol fast 3x100 mg/dag och ibland flera för en pajad axel och det är en underbar medicin för jag har så svåra smärtor så att jag har haft svårt att kunna sova men nu funkar det jättebra...
    Ja jag läst texten läs min en gång till så står de mot cancer sjuka & vid SVÅR SMÄRTA
Svar på tråden Tramadol mot depression?