• sjögurkan

Vart vänder man sig för råd angående hundbeteende?

Jag uundrar vart man kan vända sig när man har funderingar kring hundens beteende. Kurser startar ju bara vissa gånger per år. Jag vill ha svar nu!
    Är det någon som vet?

• Svar på tråden Vart vänder man sig för råd angående hundbeteende?
  • frulan

Hur menar du?
    Det finns böcker att köpa om hundens beteende.
    Vad är det du vill ha svar på?

• sjögurkan

Var lite otydlig.
    Vår hanhund har börjat bete sig kontigt mot mig bara. Han morrar och låter mig inte komma i närheten av honom inomhus, men när vi leker och promenerar så är allt som vanligt. Tar kampen med honom när han gör detta, men vill gärna veta ifall jag gör rätt och att det inte är något annat som är galet. Vi tror att han förösker klättra över mig i rang.

• frulan

Hur gammal är han?

Att han morrar och undviker dig KAN bero på att han känner sig osäker i din närhet och att du då tar upp kampen med honom bekräftar ju det han tycker (alltså att du är lite läskig)...

Fast det är väldigt svårt att sitta och säga så här utan att ha sett till hela situationen och hur ni har det till vardags, hur ni tränar, motionerar m.m.

• sjögurkan

detta beteende har kommit från ena dagen till den andra, så det känns lite konstigt. det är därför jag vill kontakta en expert, så att inget blir fel.
    Att jag går till kamp är väl kanske fel uttryckt, jag försöker visa honom att det inte är acceptabelt.

• jagvetintevadjagheter

Jag skulle nog vända mig till uppfödaren för tips och råd....de känner ju till både rasen och släkten till din hund.

• frulan

Att visa att det inte är acceptabelt kan ju oxå vara ett sätt att visa för hunden att han har rätt.
    OM det handlar om osäkerhet från hundens sida så är det bästa sättet att få upp förtroendet i stället.

Han kan inte ha ont någonstans?

Jag skulle prova med en hundpsykolog/problemhundskonsult, t ex på Hundens Hus.
    De har även raskunskap.

Om du litar på din uppfödare så skulle jag vända mig till den (alltså veta att h*n faktiskt kan något om hundars beteende och inte bara bygger på egen erfarenhet, vilket kan vara egna tolkningar). Jag skulle inte vända mig till min i en beteendefråga...

sjögurkan skrev 2008-01-24 20:40:25 följande:
    detta beteende har kommit från ena dagen till den andra, så det känns lite konstigt. det är därför jag vill kontakta en expert, så att inget blir fel.Att jag går till kamp är väl kanske fel uttryckt, jag försöker visa honom att det inte är acceptabelt.
  • frulan

Hehe, ursäkta om jag låter lite som att djur aldrig är skyldiga förrän det är bevisat men det är lite så jag är... tror att problemet oftast ligger hos människan som inte kan tolka/hantera djuret rätt...

Ta det inte personligt

• ms smurfan

ta hunden till en veterinär innan du betraktar det som ett beteendeproblem, den kanske har ont.
    När en vetundersökning är gjord kan du gå vidare med beteendefrågorna

Svar på tråden Vart vänder man sig för råd angående hundbeteende?