• Cavatine

Svart diamant - vad är det?

Godafton!

Här kommer en fråga som för några säkert ter sig lite puckad för de insatta.

Jag har försökt googla "svart diamant" för att få klarhet (haha) i vad det är, men hittar bara att diamanter kan ha allt från klarvit till gulnad och rosa ton - alltså inget om svart nyans.

Är svarta diamanter något som människor producerat eler vad är det egentligen? Är det "riktiga" diamanter med "opressat" kol i? Någon som kan hjälpa mig?

Tacksam!

• Svar på tråden Svart diamant - vad är det?
  • Malinski 82

Som jag förstått det är en svart diamant en riktig diamant. Däremot är den billigare än de andra färgerna, eftersom det är svårt att se vilken klarhet stenen har. (Min svägerska har en svart diamant i vigselringen, det är snyggt!)

• Cilla R

En svart diamant är en äkta diamant.
    Diamanter har olika klarhet från de helt vita till de rosa och gula osv. En svart diamant har minst klarhet, men är lika väl en diamant för det och SÅÅÅ snygga. Har själv 23 svarta diamanter i min vigselring.

Mamma till Néa och Ophelia!
  • Ellah

Som ovan svarat, det är en riktig diamant. Älskar dem! Har fått två ringar med en stor respektive flera mindre svarta diamanter. Upplever att de är ganska svåra att hitta, åtminstone här omkring. De är döläckra till platina i varje fall!

• Cavatine

Tack för snabba svar! Toppen!

Vet ni möjligen även vad det svarta i stenen är för något? Är det kol eller nåt annat "o-koligt" ämne?

• Malinski 82

*Total diamant-novis med risk för att dumförklaras*
    Är inte alla diamanter kol, eller innehåller de andra saker också?

• Cavatine

Malinski 82 skrev 2008-01-24 21:53:35 följande:

*Total diamant-novis med risk för att dumförklaras*Är inte alla diamanter kol, eller innehåller de andra saker också?
    Alla är gjorda av kol som pressats samman till ett visst bindningsmönster, men kol kan även finnas med andra bindningsmönster ex grafit.

Jag fnular på om det kan bli som "tryckfickor" inne i diamanterna och att det där blir opressat kol och att det är det som ger den svarta färgen. Eller vad det nu kan vara...?

Det som får mig att fundera är att min make visade en bild med världens dyraste bas (värd ca 1.55 miljoner dollar), som dekorerats med 3.3 carat svarta diamanter. Inte så snyggt...
    Modellen heter Ritter Royal Flora Aurum, länken var extremt lång så jag sätter inte in den här).
Svar på tråden Svart diamant - vad är det?