• Snöi

Mixer eller stavmixer?

Jag har längre fram tänkt göra min egen barnmat, men har ingen mixer. Skulle du köpa en mixer eller en stavmixer? Motivera gärna!

• Svar på tråden Mixer eller stavmixer?
  • nda

Jag använder oftast stavmixern för då går det att plocka ur lite från det vi äter och mixa en liten portion annars måste man nästan göra storkok. Jag gjorde aldrig egen mat när vi bara hade en mixer för det var så jobbigt fick jag för mig men nu händer det ganska ofta.

Mamma till Freja-Lo och lilla Eli
  • miss princess

jag har en sk assistent och det går jättebra. använder hellre den än en stavmixer, får inte riktigt till det med den...

Alexander 070605
  • lia76

Jag hade både stavmixer och en köksassistent.
    Svatmixern var jobbig för den började låta konstigt och lukta av den.
    Och ändå lät jag den bara vara igång ngra sekunder åt gången.
    Så jag använda alltid min köksassisten.
    Ingår en mixer i den
    Och storkok är ju i längden billigast
    Men är det bara lite så duger en stavmixer bra

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Gladabarnensmamma

Mixer, helt klart. Jag har gjort egen barnmat (99% av allt han ätit i 8 månader) och en massa storkok, iskuber och plastpåsar...
    Vi har haft båda men jag har bara använt stora mixern. I början gjorde jag mycket pureer och blandade alltså i ganska mycket vatten för att få en slät konsistens. Sen när han blev större och ville ha lite mer konsistens så valde jag mera "hackad" konsistens och det var poppis -jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna "hacka" med en stavmixer... Hör av dig om du vill ha lite recept, jag har en hel drös!

• Janne77

Jag skulle använda mixer.
    Det tar mycket längre tid att mixa med stavmixer och bladen går lätt sönder om inte det man mixat kokat länge.
    Stavmixer använder jag mest bara till när jag vill "fluffa upp" en sås eller soppa.

• klara07

Jag har en stavmixer som man kan "koppla" till mixerskålar av olika storlek och den är verkligen kanon. Använder oftast den lilla skålen då jag skall mixa tösens frukt och mat. Det ingår även vanlig visp och iskross till staven.

• Snöi

Låter som att det får bli en mixer, har ni tips på en bra mixer?

• miss princess
    Gladabarnensmamma skrev 2008-01-24 23:26:08 följande:
    Mixer, helt klart. Jag har gjort egen barnmat (99% av allt han ätit i 8 månader) och en massa storkok, iskuber och plastpåsar...Vi har haft båda men jag har bara använt stora mixern. I början gjorde jag mycket pureer och blandade alltså i ganska mycket vatten för att få en slät konsistens. Sen när han blev större och ville ha lite mer konsistens så valde jag mera "hackad" konsistens och det var poppis -jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna "hacka" med en stavmixer... Hör av dig om du vill ha lite recept, jag har en hel drös!
    får man lov att ta del av dina recept? jag är jättedålig på att komma på nya rätter till sonen...
    Alexander 070605
Svar på tråden Mixer eller stavmixer?