• Alvi

Två dagar gammalt ris som har stått i kylskåpet. Idag svängde jag ihop det på spisen med smör, matlagningsgrädde, och annat smaskigt. Kan man äta DESSA rester?

Det är ju kokt en gång, sedan stod det i kylskåpet.
    Sen värmde jag på det igen och gjorde typ risotto av det.
    Kan det stå i kylen IGEN och värmas IGEN imorrn?

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • Svar på tråden Två dagar gammalt ris som har stått i kylskåpet. Idag svängde jag ihop det på spisen med smör, matlagningsgrädde, och annat smaskigt. Kan man äta DESSA rester?
  • Mollie

Ja, det är klart du kan äta det! ingen fara alls...

Alfred 070303
  • My sunshine

man ska väl inte värma mat mer än en gång? alltså om man gjort maten sen värmer igen o så en gång till fast jag vet inte.

• miniGrynet

Jag är rätt känslig för sånt där...

Risotton som du skriver om tycker jag är ok.
    Men då hade jag valt att kasta det om det blev något kvar efter risotton.

Men som sagt, finns ju många som äter mat i flera dagar utan att bli dåliga, men jag är lite feg för sånt där!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Alvi
    My sunshine skrev 2008-01-24 23:42:55 följande:
    man ska väl inte värma mat mer än en gång? alltså om man gjort maten sen värmer igen o så en gång till fast jag vet inte.
    Jomen det är ju det jag oxå funderar på...

Fler som tror nåt??
    BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • My sunshine
    Alvi skrev 2008-01-24 23:48:44 följande:
    Jomen det är ju det jag oxå funderar på...Fler som tror nåt??
    Alltså nog har jag ätit mat som värmts flera ggr men jobbae på resturang för nåt år sen då sa kocken till mig att man max ska värma maten 2ggr. när man lagar den och sen en gång till.
    Fast dålig blir man nog inte av det de e ju bara att lukta jag e som minigrynet känslig för sånt o feg
    Sniffa luktar det bra så ät
  • ticktick

Det handlar väl framför allt om att näringen i maten förstörs, inte att den blir dålig. Det är därför fryst färdigmat är skitmat - den lagas, värms, kyls/fryses och hettas sedan upp igen. Förutom alla tillsatser förlorar man massor av näringsämnen. Men, som någon annan sa - luktar och smakar maten okej så är den säkerligen det också.

• Mannehkunda

ris håller sig en vecka i kylskåp utan att bli dåligt, däremot ska man inte micra ris. då bildas det tydligen gifter i riset (säkert inget dödligt, men kanske inte så nyttigt) 

life is sweet
  • fetsnygg

tror du ska kasta det sen

• ticktick

Varför skulle man inte kunna micra ris? Det finns ju till och med riskokare att köpa för kokning av ris i micro. Trams, säger jag. ; )

Svar på tråden Två dagar gammalt ris som har stått i kylskåpet. Idag svängde jag ihop det på spisen med smör, matlagningsgrädde, och annat smaskigt. Kan man äta DESSA rester?