golvvärme från element
Hejsan
vi har vattenburen värme och nu undrar jag om det går att ta bort elementet i hallen och dra ner rör i golvet under klinkers.
Jag tycker att det borde gå men min man e lite osäker nån som gjort det?
Hejsan
vi har vattenburen värme och nu undrar jag om det går att ta bort elementet i hallen och dra ner rör i golvet under klinkers.
Jag tycker att det borde gå men min man e lite osäker nån som gjort det?
Klart det går att dra om rören. Du kan dra golvvärmeslingor i golvet som du styr med en termostat för just det utrymmet. Det är inte vanliga rör utan golvvärmeslingor du ska dra. Ska vara speciella värmespridande plåtar oxå.
Men du menar väl inte att klinkergolvet redan ligger? Du måste ju självklart bryta upp golvet.
ok golvvärmeslingor men kan man göra det själv eller måste man anlita nån ?
det e parkett nu så den ska bort å så ska vi lägga klinkers
Min kille har lagt govvärme i ett helt hus själv - och han är inte hantverkare till yrket. Så det hänger väl åpå om man vågar?
Det är ju rördragning och i vissa fall lödning av rören (dock inte nödvändigt om du väljer det dyrare alternativet med kopplingar) - så då kan behörighet för heta arbetan behövas. Och rörmokarkunskaper är ju behändiga att ha
Tack för alla svar nu ska jag bara övertala gubben åxå
Vi har precis gjort det. Alltså bytt ut vanligt golv mot klinkers med vattenburen golvvärme (tog bort elementet).
Säger precis som någon innan, jag hade inte rekommenderat att man gör det själv för blir det en fuktskada och det inte är riktigt gjort får man inte ett öre på försäkringen.
För oss kostade det 20.000 (hallen är ca 2x2 meter)
Låter ju svindyrt för den lilla ytan
Som någon skrev så behövs det en termostat. Temperaturen i golvvärmeslingor är lägre än i radiatorer (element).
Kör ni bara in vattnet i golvvärmeslingor får ni ett väldigt varmt golv och ett väldigt varmt rum.