Högt blodsocker på morgonen, hur få ner?
Som rubriken lyder, hur får jag ner mitt värde på morgonen ligger på 10 när jag vaknar. Blir tokig snart.
Tacksam för svar.
Som rubriken lyder, hur får jag ner mitt värde på morgonen ligger på 10 när jag vaknar. Blir tokig snart.
Tacksam för svar.
oj ingen aning, du har ju liksom fastat hela natten så det borde ju vara lågt då...
Även om man har fastat hela natten, kan blodsockret vara högt på morgonen. Det beror på vad du har ätit dagen innan. Vid en MVC-kontroll hade jag högt blodsocker (inte så högt som 10) och lite socker i urinen - kvällen innan hade jag ätit en hel del godis
Hur är det med motion? Kan inte det hjälpa till att få ner blodsockret...?
Ja det borde ju det. Men kan inte ta nåt mer långtids verkande heller för jag ligger lågt efter lunch å middag, då blir ju det ännu lägre. Så jag vet inte vad jag ska göra.
Kan ju inte motionera i sömnen, men skulle ju kanske kunna göra det innan jag går å sover en promenad på kvällen kanske. En ide iallefall.
Det var ett tag sen jag träffade min diabetes sköterska, men ska nog ta å ringa henne, måste ju göra nåt.
vad har du för värde när du går och lägger dig och äter du nåt på kvällen.
Är lite dålig på att kolla värdena, äter smörgås på kvällen. men får väl sluta med det. Det brukar ligga på ca 7 efter maten men när jag går å lägger mig vet jag inte.
Tack för alla svar.......
Gissar att du har diabetes och inte gravdiab.
Vad ligger du på när du går och lägger dig?
vilka tider tar du långtidsverkande. tar du insulin till smörgåsen.
Du kanske ska ta & ställa klockan på natten & ta ett bs några nätter i rad för att kolla upp ditt bs stiger på natten. Eller fråga efter en CGMS mätare på ditt sjukhus. Du har den inkopplad i 3 dygn & den mäter ditt bs var femte minut & sen så ser du & din läkare på kurvorna. Vi upptäckte efter jag haft en sån att mitt bs steg väldigt på nätterna så nu har jag mycket mer insulin på nätterna. (Har pump).
Dra ner rejält på kolhydraterna och använd fett som energikälla i stället. Fett påverkar inte blodsockret alls.