• Trinity78

Hur är det att bo i Helsingborg?

Jag har hört att det är en trevlig stad. Vilka områden är trevliga att bo i och vilka ska man undvika?

Gravity always wins
  • Svar på tråden Hur är det att bo i Helsingborg?
  • virago

JO jag :)
    Jag tycker det är toppen här! Jag bor själv på Husensjö och trivs jättebra.

Trevliga områden: Det beror lite på vad du är ute efter, villa, radhus eller lägenhet?

• Trinity78
    virago skrev 2008-01-29 09:46:21 följande:
    Trevliga områden: Det beror lite på vad du är ute efter, villa, radhus eller lägenhet?
    Jag vet inte riktigt. Vi kan nog tänka oss vad som helst.

Vad trevligt att du trivs.
    Gravity always wins
  • Emsebamse

Hej jag undrar ocksa hur det ar att bo i Helsingborg. Vi planerar pa att kopa hus dar. Husensjo ar ratt bra omrade va? Hur ar det i Ramlosa?

• virago

Ja, här är toppen. Lagom stort, mysig stadskärna, nära till Helsingör och Tyskland. Bra krogliv och restauranger.

Bra områden: Tågaborg, Maria Park (ligger lite utanför, mest villor och radhus), Husensjö, Wilson Park, Ramlösa, Pålsjö. Söder är på väg upp och populärt bland studenter. Det är mångkulturellt med en del trevliga invandrarbutiker.

Områden som jag inte skulle vilja bo i: Drottninghög, Dalhem (har iofs ett villaområde som verkar ok), Fredriksdal, Adolfsberg.

Sen finns det ju en massa förorter också, både bra och dåliga. Det blir ju betydligt billigare att bosätta sig lite utanför och kommunikationerna är bra på de flesta ställen. Priserna är ju helt sjuka nuförtiden...

• presens konjunktiv

Om jag någonsin ska bo i en stad igen så blir det Helsingborg (ja, eller Paris, förstås). Mysig stad, många trevliga restauranger, ligger vid havet, flera fina promenadstråk utanför stan...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Emsebamse

Jag har forstatt att Larod ar populart bland barnfamiljer, men jag vill nog bo lite narmre stan. Ska titta pa ett hus i veckan, dyyyyyrt....men Malmo ar varre.

• virago

Laröd är fint men dyrt som du säger. Ramlösa som du frågade om innan är också ett bra område.
    Malmö är dyrare. Och här är finare :) Vill man ner till Malmö som har sina fördelar så tar det ju bara runt en timme med tåg eller bil. Inte så farligt tycker jag.

• Emsebamse

Vi bor i Malmo nu, i lagenhet. Har tittat efter hus har men allt ar ju sa dyrt. Husen i var prisklass hamnar ju langt utanfor Malmo. Jag vill garna bo pa cykelavstand till centrum sa vi hoppas att vi hittar nat i Helsingborg. Vill man ner till Malmo ar det ju bara att satta sig pa taget som du skrev.

Svar på tråden Hur är det att bo i Helsingborg?