Röror till smörgåsar
Hej !
Min familj och jag ska ut och åka med bilen ganska långt. Jag skulle vilja göra några goda röror man kan ha på smörgåsarna.
Tex tonfisk eller nåt
kom med receptförslag är ni snälla
Hej !
Min familj och jag ska ut och åka med bilen ganska långt. Jag skulle vilja göra några goda röror man kan ha på smörgåsarna.
Tex tonfisk eller nåt
kom med receptförslag är ni snälla
Jag brukar göra till smörgåsar med avrunnen tonfisk, hårdkokta hackade ägg, finskuren purjolök (kan uteslutas), majonäs & creme fraich, svartpeppar och curry.
men hur mycket av varje o vad räcker det till ungefär
Jag gör en röra till smörgåstårta som är jättegod i tunnbröd eller i sandwichar skurna på diagonalen.
Här kommer receptet:
2 dl gräddfil
2 dl majonnäs
3 hårdkokta ägg (hackas)
2 burkar tonfisk
1½ msk senap
1½ msk chilisås
salt
peppar
dill
Det här blir ju ganska mycket röra, det räcker till en smörgåstårta för ca 8-10 pers. Men gör hälften så blir det nog lagom!
Lycka till!
Tonfiskröra:
Ca 3-4 selleristjälkar
En halv gul lök
2 burkar tonfiskfilé
Några skedar majonäs
Peppar
Selleri och lök finhackas och blandas i en bunke med fisken. Sen tillsätter jag majonnäs tills det är lagom kladdigt. Pepprar lite, salt behövs inte.
några några andra förslag tack inte bara tonfisk
Jag brukar skära kycklingfile i bitar och steka med kycklingkrydda. Låt svalna.
Sen hackar jag tomat, paprika i valfri färg, rödlök, och gurka.
Blanda ihop allt i en bunke med en burk keso, svartpeppar och majs.
Fyll sedan pitabröd med fyllningen och rulla in dom i folie.
Perfekt till matsäck!
Jag gör en kyckling & curry röra som oftast finns på caféer och andra "proffsiga" ställen ;)
Här kommer receptet, som för övrigt smakar himmelskt gott :)
Curry-röra alá Aisha
1½ dl majonäs
1½ dl 10%-ig yoghurt, t ex "Turkisk yoghurt"
½ stor rödlök, eller 1 hel liten rödlök
2-3 msk majs
salt
citronpeppar (eller vanlig peppar)
kyckling, stekt i citronpeppar'n och salt (citronpeppar och salt skall dock användas till själva röran också)
ca. 1 tsk curry
ca. 1½ msk solrosolja
Så här gör du:
Stek kycklingen, skär i små kuber. Hacka rödlöken ganska smått. Blanda allt, och ät.
Jätteenkelt och verkligen imponerande gott. Mängden yoghurt / majonäs kan varieras. Men ju mer majonäs man tar, desto "surare" blir det. Man kan också tillsätta lite citronsaft och / eller ättika. Det brukar jag göra och det blir väldigt gott!
räkröra:
creme fraige
räkor
vitlök
citron
dill
skinkröra:
keso
skinka
purjolök
vad bra då har jag lite att välja på ska se vad jag ska göra smarriga recept