• Anonym

inbrott i källare, trygghansa hemförsäkring, vilka frågor ställer dom?

vi har haft inbrott i källare runt dec-jan. har polisanmält genom nätet och fick idag polisanmälan hemskickad. där har jag angett en massa kläder och möbler som tjuvarna fick med sig, värde runt 7000kr. jag har trygghansa hemförsäkring. vad frågar dom när jag ringer? måste jag sitta och rabbla upp varenda sak de tagit genom telefon? eller räcker det att skicka polisanmälan till dom? något som vart med om detta? vad ställer de mer för frågor? hur mycket brukar ersättningen vara, om man nu får det??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-25 12:57
    tittade på trygg hansas hemsida och där står det att de vill ha kvitton/garantier på sakerna som blivit stulna! det har jag ju inte!! på varenda klädesplagg liksom! vem sparar sådant??

• Svar på tråden inbrott i källare, trygghansa hemförsäkring, vilka frågor ställer dom?
  • Hidda

Förmodligen kommer de vilja veta vad det är för kläder och ungefär ur mycket och uppskattat värde de vill nog gärna ha en kopia på polisanmälan. De kommer fråga vad ni har/hade för lås på dörren eller fönster de tog sig in igenom om det finns fotobevis på uppbruten dörr etc. Har ni tur får ni ersättning. Vi hade iofs länsförsäkringar när vi fick inbrotti vårt förråd dit hade vi en kodlåstdörr en skyddsrumsdörr en låst pansardörr en låst vanlig dörr och ett kodlås på vårt förråd som vi hade avskillt från de andra. Fick ej ut något på försäkringen då byggarbetarna som jobbade på huset glömt låsa en bakdörr och en järngrind som låg mittemot polisstationen. Länsförsökringar hävdade att vi inte kunde få ut något om inte någon byggarbetare erkände vilket ingen gjorde och att vi hade stöldbegärligt gods i källaren. Vi blev av med nya sommardäck märkesfälgar värde ca 30.000 två datorer amiga av årsmodell järnåldern och en hel del förlängningskablar allt till ett värde av 60.000 fick inte ut en spänn.

I väntans tider
Svar på tråden inbrott i källare, trygghansa hemförsäkring, vilka frågor ställer dom?