• Ally1976

tappar hår av att amma

Jag skulle vilja veta om det är vanligt att tappa hår i samband med att man ammar. jag har helammat i fyra månader och har de senaste veckorna märkt att jag tappar jättemycket hår.

• Svar på tråden tappar hår av att amma
  • Hannah76

Man tappar hår efter förlossningen, man tappar det hår man inte tappade när man var gravid.

• carolinacarolina

De är inte säkert att man tappar hår. Jag tappade inget under graviditeten och inget än så länge heller. Sonen är 4 månader. Men bara för att jag skriver det så börjar väl håravfallet snart!

Men visst är det vanligt att tappa hår efter graviditeten!

• nexie

Tappade massor när jag ammade också, det är vanligt.....

• Petit Coeur

Har också ammat i 4 månader drygt. Har/ hade jättetjockt hår. Nu tappar jag så mycket att haf får lägga stora tussar utanför duschen för att inte göra stopp i avloppet. Massa hår överallt. Superäckligt! Det hår som inte ramlar av av sig självt hjälper lillan mer än gärna till att dra loss! Känns som att jag inom en snar framtid kommer att ha mittbena med ett hårstrå på varje sida, haha!

• mamma i malaga

Här är en till... började tappa hår efter typ 3 månaders helammande och tappade extrema mängder fram till sonen var ett halvår. Jag har inte jätte tjockt hår i vanliga fall heller, så det var verkligen hemskt. Nu är det på väg tillbaka men det går saaakta... Helt normalt iallafall

• Lantisen

Vet inte om man kan tappa håret bara av amning. Stämmer inte i mitt fall. För med första barnet ammade jag inte alls för att det inte funkade och då tappade jag massa hår ändå vid ca 3 mån efter födsel och nu med andra barnet funkar amningen och då tappar jag också hår efter 3 mån. Det som jag hört är att man inte tappar så mycket hår när man är gravid utan sen när barnet väl är fött kan man börja tappa det hår som man Vanligtvis skulle ha tappat. Och då kan det ju bli rätt mycket på en gång.
    Så alltså..tror inte det beror på just amningen.....

mamma till Victor (050411) och Wilmer ( 070930)
  • Noddan

Hår avfallet har inte mad amningen att göra. Man tappar mindre hår under graviditeten och 3- 6 månader efter förlossningen så börjar kroppen att lossa det hår som är "för mycket". Även ickeammande mammor råkar ut för detta!

• Marlene

Det har som sagt inte men amningen att göra utan graviditeten, även om man inte ammar tappar man hår

• annajohansson80

Jag tappppade inte hår men mitt hår gick däremot av...Ledsen

• Brumman

Jag tappade massor av hår när sonen var 4 månader och det pågick några månader. Jag ammade inte pga diverse problem. Vad jag har förstått så har det inte med amningen i sig att göra, utan snarare hormoner osv. Tråkigt är det i alla fall när det pågår. Som tur är växer det ut igen!

* Noah 061001 *
  • kaveldun
    Noddan skrev 2008-01-25 15:16:52 följande:
    Hår avfallet har inte mad amningen att göra. Man tappar mindre hår under graviditeten och 3- 6 månader efter förlossningen så börjar kroppen att lossa det hår som är "för mycket". Även ickeammande mammor råkar ut för detta!
    Precis den förklaringen har jag också hört.
    Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • Inquisitive

Har också tappat mycket hår när jag ammat. Men det beror nog mest på att sonen har fått tag på lite av mitt långa hår som hängt fram så att det lossnat lite vid varje amnng...

• MK84

Hehe, känner så igen mig.. Håret åker av i mängder och det började vid 3 månader. Å ändå är de så mycket kvar på skallen. Gu va hår man har egentligen, hehe.. =)

• En bebis i magen

Skönt att höra att det inte bara är jag som har mer hår på golvet än på huvudet. Här ramlar det/slits av hur mycket som helst. Dottern är 4 månader. Hade hört innan att man skulle tappa mycket hår men kunde väl aldrig tro att det skulle vara så här. Det enda vi kan göra är väl att äta ordentligt så att vi lägger grunden för en ny kalufs när hormonbalansen är återställd.

• Jalapeno

förklaringen jag har hört är att mängden blod i omlopp ökar när man är gravid så att håret får mer näring och trillar inte av under graviditeten. Men den förklaringen håller inte riktigt när man ska förklara varför håravfallet kommer efter några månader.- Jag satsar nog på hormoner

• Naity

Händer mig med :P Var jätte orolig över detta men nu när man sett att det är flera känns det så mycket bättre. Har en hund med nästan samma hårfärg och nästan lika långt hår bara det att han fått nytt foder så nu hårar inte han längre utan nu är det jag som är boven i hörnen :/

• wedding2009

Jag har läst om detta med håravfall; man kan drabbas av tillfälligt håravfall 3-4 månader efter en stor påfrestning (som exempel ges bantning, stress och förlossning)...jag tappar också sjuka mängder. Köper inte det vissa menar om att man tappar det håret man inte tappade under graviditeten...på mig (och många bekanta) har håret släppt fläckvis. Har värre "flikar" än maken...:S

Svar på tråden tappar hår av att amma