• Sallybally

Boendekalkyl på Hemnet...

Hej!

Vill höra er åsikt angående;

...såna där boendekostnads-kalkyler man kan göra på exempelvis Hemnet, när man ska köpa hus eller lägenhet. Man gör dessa för att räkna ut driftskostnader + låneavgifter för att bo i huset eller lägenheten.

Stämmer dessa, eller ska man räkna med att lägga på någon/några tusenlappar, för att dem t.ex gjort kalkylen efter en snål månad, med t.ex lite användning av hushållsmaskiner, lite använt varmvatten, värme o.s.v...

Typ att dem luras lite på det sättet...?

Att man ska räkna med att lägga på räntesatsen med 2%, det vet jag, så det är inte det jag pratar om i detta fallet. 

Vad tror ni?? 

Stämmer driftskostnaderna i såna boendekalkyler??

Omnia vincit amor - Jag älskar min Daniel
  • Svar på tråden Boendekalkyl på Hemnet...
  • Kazeer

Är inte driftskostnaden kopplad till vad säljaren har uppgivit? I så fall stämmer driftskostnaden bara om säljaren varit ärlig. Här hemma brukar vi säga att boendekalkylerna på Hemnet är glädjekalkyler men det visar åtminstone ungefär var man hamnar.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Sallybally
    Kazeer skrev 2008-01-25 14:30:43 följande:
    Är inte driftskostnaden kopplad till vad säljaren har uppgivit? I så fall stämmer driftskostnaden bara om säljaren varit ärlig. Här hemma brukar vi säga att boendekalkylerna på Hemnet är glädjekalkyler men det visar åtminstone ungefär var man hamnar.
    Jo, det är den, kopplad till det objekt som visas!
    Genom mäklare och säljarens räkningar.

Men det är just det jag menar, den som säljer vill ju verkligen få sålt huset, så ju mindre driftskostnader hon anger, desto större chans att få sålt huset. Desto större chans att någon nappar.

Precis som du säger, så var frågan om det är "glädjekalkyler"...

Så där fick jag också svaret typ.

Ska man då räkna med att tillkommer eventuellt ex antal tusenlappar??

Vad tror du??
  • Mia83

Bankerna brukar räkna med driftskostnader på 3000kr för "normalstora" hus. Eftersom benker har en förmåga tt räkna högt så skulle jag nog köra på det beloppet, och ta det som en positiv överraskning om det blir lägre.

• Kazeer

En driftskostnad på 3000 kr är väl också ett belopp man drar till med när det inte finns några faktiska siffror att gå på.

Sallybally: Det som är intressant att titta på är hur många som bor i huset nu och jämföra med hur många ni är. Är de fler än er så blir nog driftskostnaden högre. Hur många tonåringar, som duschar länge ett antal gånger om dagen (lite fördomar ), finns det i huset? Jag har inget bra svar på hur mycket man ska lägga till "för säkerhets skull". Men ta boendekalkylens månadsbelopp som minimum. Jag har svårt att tänka mig att driftskostnaden skulle variera med tusentals kronor per månad. Då är det nog större risk att månadskostanden förändras p g a ränteändringar.

Man kan ju alltid fråga säljarna om de kan presentera fakturor som styrker de uppgifter de lämnat om driftkostnader. Sedan kanske det finns utrymme att sänka kostnaderna genom att se över sin livsstil.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Sallybally
    Kazeer skrev 2008-01-25 14:51:19 följande:
    En driftskostnad på 3000 kr är väl också ett belopp man drar till med när det inte finns några faktiska siffror att gå på.Sallybally: Det som är intressant att titta på är hur många som bor i huset nu och jämföra med hur många ni är. Är de fler än er så blir nog driftskostnaden högre. Hur många tonåringar, som duschar länge ett antal gånger om dagen (lite fördomar ), finns det i huset? Jag har inget bra svar på hur mycket man ska lägga till "för säkerhets skull". Men ta boendekalkylens månadsbelopp som minimum. Jag har svårt att tänka mig att driftskostnaden skulle variera med tusentals kronor per månad. Då är det nog större risk att månadskostanden förändras p g a ränteändringar.Man kan ju alltid fråga säljarna om de kan presentera fakturor som styrker de uppgifter de lämnat om driftkostnader. Sedan kanske det finns utrymme att sänka kostnaderna genom att se över sin livsstil.
    Okej, då förstår jag.

Lite vad jag tänkt också, att om vi flyttar till hus, så tar man lite extra i lån för att lösa t.ex. andra små-lån som man kanske redan har, såsom HM Rowells-konto, tv-avbetalning o.s.v. Så får man med det, eventuellt en lägre månadskostnad.
Svar på tråden Boendekalkyl på Hemnet...