• joi

Kan förkylning påverka mjölkproduktionen???????

Undrar om mjölkproduktionen kan påverkas negativt om jag är förkyld?

Min dotter och jag är jätteförkylda. Hon vill nu ligga vid bröstet och äta minst 1ggr/timma ibland mer på dagtid. Hinner verkligen mjölken fylla på så det räcker åt henne då om hon ligger och myssnuttar hela tiden varje timma?

Kan man ge dem alvedon vid förkylning även om de ej har feber??

• Svar på tråden Kan förkylning påverka mjölkproduktionen???????
  • Vitsippa

Ju mer hon snuttar desto mer mjölk blir det. Man kan liksom inte spara ihop mer mjölk genom att låta brösten vila mellan amningarna. Just nu snuttar hon kanske extra ofta för att hon känner sig hängig. Mjölken lindrar nog om hon tex har ont i halsen.

Ge inte alvedon om hon inte har feber (förutsatt att hon inte verkar ha ont.

• joi

glömde fråga om man börjar med napp är det risk att de snuttar så mycket på den så att de ej säger till när de är hungriga utan får en falsk mättnadskänsla.
    min dotter är 3 månadert ovch har inte haft sånt här snuttbehov innan hon blev förkyld

• Vitsippa

Risken finns. Många barn klarar det utmärkt, några inte

• kixan

Förkylningen gör antagligen att hon inte är lika effektiv när hon ammar, alltså måste hon amma oftare för att få i sig det hon behöver, dessutom behöver hon antagligen den tröst och lindring amningen ger mer än vanligt nu. Napp anser inte jag vara en jättebra idé, dels kan det försämra taget och göra så att hon inte stimulerar brösten så mycket som behövs och dels så tror jag inte hon vill ha den ändå om hon är förkyld eftersom en täppt bebis har mycket svårt att suga på napp. Bädda ner er i sängen, drick mycket och låt henne snutta när hon vil och så väntar du på att ni ska bli friska igen så kommer det säkert att lugna ner sig igen!

• kixan

Vad vill du mer veta? Alvedon kan du ge om hon är mycket påverkad av förkylningen, men allmänt är det bättre att låta bli febernedsättande även om barnet har feber, eftersom den har som syfte att ta kål på infektionen, ger man febernedsättande då kan det ta längre tid att bli frisk.

Svar på tråden Kan förkylning påverka mjölkproduktionen???????