• Aisha

recept till am. donuts med glasyr?

Jag älskar donuts! Och det ska vara den amerikanska varianten med glasyr och strössel.

Finns det någon som har ett bra recept att dela med sig av, plus glasyren?

Glasyr kan man ju göra med florsocker och vatten men det är inte riktigt den glasyren som brukar finnas på amerikanska...

Dessutom orkar jag inte översätta de engelska / amerikanska recepten man hittar ute på nätet! *Orkeslös*

Snälla, hjälp?

Kram

• Svar på tråden recept till am. donuts med glasyr?
  • Kidz

Ingredienser
    1 st ägg
    1,25 dl strösocker
    2 dl tunn grädde eller mjölk
    1 tsk citronsaft eller rivet skal av 1/2 citron (kan uteslutas)
    2 msk Smält smör
    1 tsk bakpulver knappt
    5 dl vetemjöl

Frittering:

500 gram kokosfett eller 5 dl olja

Garnering :

1 dl strösocker

Gör så här:

Vispa ägg och socker poröst.Tillsätt grädden,ev.citronsaft eller skal och det smälta matfettet.Blanda det mesta av mjölet med bakpulvret och vänd ner det.
    Slå upp degen på mjölat bakbord.Arbeta i lite mer mjöl så att den inte kladdar.Rulla degen till smala längder.Skär dem i 20 cm långa bitar och forma dem till ringar.Nyp ihop.
    Om man använder Gullringen:Placera den på ett fat.Häll i smeten.När oljan är lagom het hålls Gullringen med degen lodrätt ca.2 cm över oljeytan.
    Tryck ner knoppen och släpp den helt när en lagom stor gullring formats.3-4 gullringar kan fritteras samtidigt.Gullringen är en praktisk plastbehållare som doserar degen på ett enkelt sätt.
    Värm fettet till 180 grader.Använd termometer eller gör brödprovet.Låt locket till kastrullen ligga bredvid.Om oljan skulle ta eld,lägg på locket.Frittera gullringarna ca. 1 min på varje sida.
    Ta upp ringarna och låt dem rinna av på hushållspapper.Vänd dem sedan i strösocker.

• Aisha
    Svar på #1
    Åh tack vad gulligt :)
Svar på tråden recept till am. donuts med glasyr?