• tokelina

Finns det någon här som känner till Juristakuten?

Jag ska anlita ett ombud inom familjerätt och har varit i kontakt med Juristakuten. De vill att man betalar in 5000 kronor innan de startar med att arbeta med mitt ärende. Har inte så stor erfarenhet av något sånt här, så det kanske är vanligt att man börjar med att betala... Finns det någon som vet hur det brukar gå till eller som har anlitat just Juristakuten?

• Svar på tråden Finns det någon här som känner till Juristakuten?
  • Anonym (insatt)

Det låter märkligt. Ring en annan jurist firma och fråga vilka villkor som gäller hos dem....

• tokelina

Anonym (insatt) skrev 2008-01-25 18:38:16 följande:

Det låter märkligt. Ring en annan jurist firma och fråga vilka villkor som gäller hos dem....
    Det kanske jag får göra... Tycker bara att det är synd, för de verkade vettiga annars. De har en hemsida som heter juristakuten.se om någon vill titta på deras sida om den verkar ok.

Känns som om det är en jungel av advokater och jag har ingen aning om var jag ska vända mig.
  • Anonym

Känner inte till dom men undrar vilka som arbetar där? Firman verkar ju ha två namn, även ett kommanditbolagnamn och den personen presenteras som en av de som arbetar på företaget. Vilka fler arbetar där? Tror de flesta advokatbyråer presenterar sina medarbetare med namn, foto och även kort information om erfarenhet och utbildning.

Är du osäker kan du alltid kontakta advokatsamfundet som sammordnar alla landets advokater, de borde veta om det är brukligt med förskottsbetalning eller inte.

• Anonym

Betala inte i förskott!
    Det låter lite lurigt. Jag har anlitade en advokat som skulle företräda mig i en umgänges och vårdnads tvist, var aldrig tal om pengar i förskott.
    Däremot har jag en mycket god vän som ville ha hjälp i en liknande fråga, där den advokaten hon hade kontakt med ville ha pengar i förhand. Det vissade sig senare att hon hade tur som ej anlitade dem, då de inte hade kunnat hjälpa henne. Utan bara vill passa på att tjäna pengar.

Dessutom ska du kolla upp ang rättskydd hos försäkringsbolaget eller rättshjälp av staten.
    Vad var det som kostar 5000kr?

• tokelina
    Anonym skrev 2008-01-25 20:18:19 följande:
    Betala inte i förskott!Det låter lite lurigt. Jag har anlitade en advokat som skulle företräda mig i en umgänges och vårdnads tvist, var aldrig tal om pengar i förskott. Däremot har jag en mycket god vän som ville ha hjälp i en liknande fråga, där den advokaten hon hade kontakt med ville ha pengar i förhand. Det vissade sig senare att hon hade tur som ej anlitade dem, då de inte hade kunnat hjälpa henne. Utan bara vill passa på att tjäna pengar.Dessutom ska du kolla upp ang rättskydd hos försäkringsbolaget eller rättshjälp av staten. Vad var det som kostar 5000kr?
    De sa att om jag hade haft hemförsäkring i över ett år och om separationen skett för mer än ett år sedan, så utgår rättskydd. De skulle hjälpa mig med allt från ansökan om rätshjälp och alla andra kontakter. De femtusen jag skulle betala var nog vad kostnaden skulle bli för mig när rättsskyddet hade gått i genom. Rättegången beräknas sammanlagt kosta 35000 kronor. Hmm... Vet du vad din väns advokat hette...
  • tokelina
    Anonym skrev 2008-01-25 19:51:58 följande:
    Känner inte till dom men undrar vilka som arbetar där? Firman verkar ju ha två namn, även ett kommanditbolagnamn och den personen presenteras som en av de som arbetar på företaget. Vilka fler arbetar där? Tror de flesta advokatbyråer presenterar sina medarbetare med namn, foto och även kort information om erfarenhet och utbildning. Är du osäker kan du alltid kontakta advokatsamfundet som sammordnar alla landets advokater, de borde veta om det är brukligt med förskottsbetalning eller inte.
    Firman namn är ägarens efternamn. Han är mitt ombud. Jag tror inte att det är något båg, för jag har googlat hans namn och såg att han gjort något uttalande i en hovrättsförhandling. Men det är lite konstigt att de inte skriver ut de anställda. Jag vet att de har flera olika ombud. Men jag ska försöka med advokatsamfundet, för 5000 är mycket pengar om man inte skulle få något för pengarna...
  • tokelina

Nu har jag sökt hans namn på advokatsamfundet, men där finns han inte med... Någon som vet om alla advokater i landet finns där? Kanske är mitt ombud "bara" jurist...?

• Anonym (jurist)
    tokelina skrev 2008-01-25 20:52:44 följande:
    Nu har jag sökt hans namn på advokatsamfundet, men där finns han inte med... Någon som vet om alla advokater i landet finns där? Kanske är mitt ombud "bara" jurist...?
    Alla advokater i landet finns med i registret på advokatsamfundets hemsida.
    Firman som du pratar om är en "juristfirma", vem som helst kan kalla sig för jurist. I själva verket finns det inga garantier för att personen ens är utbildad jurist. Det är ingen skyddad titel.
    Personligen skulle jag inte använda mig av någon som inte är advokat, om jag inte fått personen rekommenderad av någon som jag litar på.
  • Anonym

ts
    Får du inte rättshjälp hos juristakuten tillämpar de inte det?

• Lilly mama

Det är inte så konstigt att en jurist ber om betalt i förskott. Jag är advokat och gör det ibland, särskilt med nya klienter. Givetvis får man arbete motsvarande det belopp man betalat in. Det är ju inte så att man ska betala för ingenting. Ett förskott är en säkerhet för juristen.

Jag känner inte till Juristakuten, men om du vill ha tips på en advokat så kolla på advokatsamfundets hemsida. Där finns alla advokater i landet registrerade och du kan också se vilka som har familjerätt som specialitet. En advokat har också större krav att ha ansvarsförsäkring och måste följa vissa etiska regler. Som sagt kan vem som helst kalla sig jurist. Därmed inte sagt att Juristakuten är dåliga.

• Anonym

De sa att om jag hade haft hemförsäkring i över ett år och om separationen skett för mer än ett år sedan, så utgår rättskydd. De skulle hjälpa mig med allt från ansökan om rätshjälp och alla andra kontakter. De femtusen jag skulle betala var nog vad kostnaden skulle bli för mig när rättsskyddet hade gått i genom. Rättegången beräknas sammanlagt kosta 35000 kronor. Hmm... Vet du vad din väns advokat hette...

Jag vet ej vad advokaten hette som min kompis var i kontakt med.
    Ett tips på hur du ska hitta en BRA advokat inom familjerätt är att ringa till kvinnojouren där du bor. På det sättet fick jag mitt tips. Jag har nu mera en kanon bra advokat, med många många års erfarenhet. Hon är verkligen bra!
    Själv tyckte jag det var en djungel! Tyckte att välja en bra advolat var som att hitta en nål i en höstak, om man ej har några referenser att gå efter!

• tokelina
    Anonym skrev 2008-01-26 15:30:45 följande:
    De sa att om jag hade haft hemförsäkring i över ett år och om separationen skett för mer än ett år sedan, så utgår rättskydd. De skulle hjälpa mig med allt från ansökan om rätshjälp och alla andra kontakter. De femtusen jag skulle betala var nog vad kostnaden skulle bli för mig när rättsskyddet hade gått i genom. Rättegången beräknas sammanlagt kosta 35000 kronor. Hmm... Vet du vad din väns advokat hette...Jag vet ej vad advokaten hette som min kompis var i kontakt med. Ett tips på hur du ska hitta en BRA advokat inom familjerätt är att ringa till kvinnojouren där du bor. På det sättet fick jag mitt tips. Jag har nu mera en kanon bra advokat, med många många års erfarenhet. Hon är verkligen bra! Själv tyckte jag det var en djungel! Tyckte att välja en bra advolat var som att hitta en nål i en höstak, om man ej har några referenser att gå efter!
    Tack för tipset, det ska jag göra! Jag har också kollat på advokatförbundets sida, men vet inte hur man hittar de med familjerätt som specialitet. När jag sökte på familjerätt kom alla advokater upp, men samma kom upp om jag sökte på något annat...
  • Anonym

ts
    Nej 5000 i förskott skulle jag inte betala.

Svar på tråden Finns det någon här som känner till Juristakuten?