• ayumi

Tellme Pink or Blue - könstest

www.tellmepinkorblue.com

Snubblade över detta. Någon som har erfarenheter?
    Och funkar det verkligen?

Har inte hört talas om det innan. Vore skoj att se om det funkar eller inte.

• Svar på tråden Tellme Pink or Blue - könstest
  • Samawati

har heller aldrig hört talas om detta. Men puffar lite eftersom jag blev väldigt nyfiken!

• tborst

hej!!

Syrran (hon bor i USA) har faktiskt använt stickan för skojs skull..

Hennes UL visade att det var en flicka så gjorde även stickan... och idag :) kom lilla Salisha till världen.. (herregud kom precis på att jag är ju moster nu ;P)

så stickorna verkar funka :)

• Pirog

1500 ?det är ju på tok för mycket. för de pengarna kan man ju göra 3d UL o få fina bilder på köpet

• Samawati

Kostar de 1500? Det var ju rätt mycket, ja...inte för att jag hade tänkt att försöka komma över sådana stickor men jag blev lite nyfiken eftersom jag aldrig hört talas om dem. Finns de i Sverige öht? Jag skulle gissa att de anses oetiska i Sverige? Eller?

• tborst

jo det är lite debatt kring stickorna... då experterna tror att detta kommer att öka antalet "köns-relaterade" aborter... och ska jag vara helt ärlig så tror ja oxå det... eftersom de här stickorna säg kunna visa könet redan vid 6-7 v...

• Eleonoratösen

Har läst om stickan, och varit sugen eftersom vi har måååånga mil till närmsta privatklinik för köns-ul. Men det är dyrt och jag vill bara påpeka att man skickar i väg ett blodprov till ett företag i ett annat land.

Jag har letat på deras sida vad de gör med ens blodprov efter testet är gjort. Jag vill inte hamna i några register eller liknande och särskilt inte i ett annat land där jag är tveksam på hur man får ta del av DNA och sådant. I Sverige får vi ju ta ställning till sparandet av blod och sådant, men man vet ju inte hur det är på andra ställen.

Tycker det är viktigt att tänka på, och det är nog mycket roligare att få se bebisen via UL istället. Men om man vill veta tidigt borde ju vanliga privatkliniker kunna göra ett liknande test här i sverige. Förmodligen billigare oxå eftersom det inte behöver fraktas...

• Joje

Det låter ju ganska häftigt, måste jag säga.

Men jag fattar inte HUR man få reda på barnets kön genom ett urinprov... Utsöndras det olika hormoner i urinen om det är en pojke eller flicka därinne?

Jag skulle hellre vilja göra ett 3D-UL för 1200:- iställer för att kissa på en sticka för 1500:- ... men det är jag det

• tborst

stickan funkar på så sätt att barnet celler på ngt sätt kommer i det vi kissar ut... så om det finn "tjejceller" visar stickan ingenting om det finns "pojkceller" så reagerar stickan på det... typ

ngn som fattade :P ???

• Pirog

om urinet innehåller dna från y-kromosom,så är det en pojk. fungerar enligt expertisen vad jag läst

Puff skrev 2008-01-25 19:15:25 följande:
    Det låter ju ganska häftigt, måste jag säga. Men jag fattar inte HUR man få reda på barnets kön genom ett urinprov... Utsöndras det olika hormoner i urinen om det är en pojke eller flicka därinne?Jag skulle hellre vilja göra ett 3D-UL för 1200:- iställer för att kissa på en sticka för 1500:- ... men det är jag det
  • Joje

Aha... då fattar jag!! Man ska ju lära sig något nytt varje dag

Svar på tråden Tellme Pink or Blue - könstest