• LillaMysan

Hur ställer sig din religion till abort?

Som rubriken lyder. Mest undrar jag egentligen över kristendomen.. Vad säger bibeln om abort?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur ställer sig din religion till abort?
  • LillaMysan

Meen, puffar Det måste ju finnas EN kristen person som kan svara iallafall ;-P

• Nellee

Jag är kristen. Katolik och "min" religion är starkt emot abort. Förbjudet är kanske det rätta ordet.

• KristenTjej84

Jag är kristen och jag är emot abort! Gud vill inte att man ska skada det mest oskyldiga som finns: ett ofött barn! så tror jag och många andra kristna med mig..du skall inte döda!!( ett av budorden) men tror också det finns förlåtelse för de som gjort abort, för nog ser Jesus deras ångest och sorg likaväl som barnets innan det förflyttas till himmelen..

• mandelbaum

Jag är judinna och judendomen tillåter abort under vissa omständigheter.
    Jag tycker att abort ska vara tillåtet för alla. Det finns alldeles för många oönskade barn i världen.

Att gissa vad "Gud" tycker och tänker är konstigt i sammanhanget eftersom man inte ens vet om det finns någon Gud.
    Varför tillåter Gud isåfall att det finns abortteknik om han skulle vara emot det? men detta är mina egna tankar och är inte representativa för judendomen som sådan.

• teek taak

Jag är muslim och enligt islam är det förbjudet med abort. Den blir dock påbjuden och oboligatorisk dessutom om graviditeten utgör en fara för mammans hälsa.

• Lillaskrutten

Jag är emot abort vare sig nån religion eller inte, men vissa är emot abort samtidigt som de kan ha tycke för att barn kan få dö ändå.....konstigt!

• rasajj

Jag ar kristen, och min kyrka lar att abort endast tillats om det ar produkt av insest eller annan valdtakt eller om mammans liv ar i fara. Sjalv sa ar jag helt emot abort.

Some carbs are dreadful and the rest simply bad.
  • Hs egen
    mandelbaum skrev 2008-01-25 23:26:50 följande:
    Det finns alldeles för många oönskade barn i världen. Att gissa vad "Gud" tycker och tänker är konstigt i sammanhanget eftersom man inte ens vet om det finns någon Gud.Varför tillåter Gud isåfall att det finns abortteknik om han skulle vara emot det?
    Gud har enligt Bibeln skapat människan sedan har vi människor i våra försök att leka gudar tillverkat maskiner som kan uppehålla liv och instrument att använda vid abortteknik, det betyder ju inte att Gud vill hjälpa oss med det! Han var med när jag formades i moderlivet.. Han vill alla människors liv. Han älskar liv..
    Döden och allt vad den för med sig har ju Jesus dött för, avväpnat, då kan ju inte vi i vår enfald använda den pga av att vi vill ha sex hur som helst!
    Obs jag har själv levt så, haft sex oskyddat och utan att ha velat "ha barn"
    ..
    Men tack o lov, Han har dött för mina synder, det får jag ta emot i tacksamhet...
  • R Franklin

Hs egen skrev 2008-01-29 18:15:35 följande:

Han var med när jag formades i moderlivet.. Han vill alla människors liv. Han älskar liv..
    Det förklara alla missfall då, på något skruvat och absurt sätt, antar jag?
  • Hs egen

Missfall vill han inte heller inte cancer hos barn heller. Inte hos vuxna heller. Men vi människor har tyvärr vänt oss från Gud och då kommer fienden och angriper Guds älskade människor...
    Gud är kärlek. I kärleken ryms inget ont.

• mandelbaum

Hs Egen är Gud inte allsmäktig? Märkligt då att han inte kan "bekämpa det onda". Du får såklart tro vad du vill, men håll med om att själva konceptet religion är rätt så ologiskt?

• Hs egen

Gud har redan besegrat den onde det gjorde han på korset! Men vi människor vänder oss bort från Gud och då griper den onde tillfället och gör med oss människor som han vill. Det händer troende människor också så detta är inget dömande av icke troende.. Men det går att få hjälp av Jesus det har jag fått och många med mej!
    Varför allt det jobbiga som händer här måste ske även om Jesus dog på korset kan jag inte svara på kort och här just nu... (sen vet jag inte ALLT vad Gud tänker det är ju helt omöjligt!), men jag vet att Gud är god, även om vi människor tycker det ser illa ut så har han ett helt annat synfält, han ser ju över allt! Han har en plan med våra liv och den planen gäller för nu och evig tid. Det är upp till var och en att ta till sig Honom. Och Han tar upp barn som dör i förtid till sig direkt det tvivlar jag inte en tum på.

Svar på tråden Hur ställer sig din religion till abort?